Julius

Hva skal folket grille i helga?

29 innlegg i emnet

Hva skal på rista i helgen hos dere?

Jeg har liggende en hel entrecote i kjøleskapet og noen lammeribs i fryser'n! :)

Må vel få grilla noe!

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda usikkert hva det blir i morgen lørdag - men på søndag blir det en liten kylling på 3194 gr. Fra Stange på den nye blå rotisserie-grillen min!

Henning

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.. Kanksje jeg også skal slå til med noe denne helga? Av forskjellige årsaker har det vært lite grilling i det siste, men håper jeg skal få det til i morgen :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten kylling?! Hvor stor er en stor kylling, Henning?

Her i huset har mannen akkurat vært ute og lagt 5 nakker på smokeren. 2 til oss, og 3 til noen andre, rene cateringen dette!

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En virkelig stor kylling....?

Den må da være minst 3,2 kilo??!

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kylkun??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lammefilet, indrefilet av storfe og etpar kyllinger i kjøleskapet som jeg håper får stifte bekjentskap med en grillrist i helgen.

Den Stange kyllingen til Henning er et godt eksempel på dette vi har diskutert tidligere. Det er slik kyllinger skal være før de slaktes, men norske forbrukere vil ikke betale prisen, så kyllingene blir slaktet når de er oppunder kiloen, en "stor gourmetkylling" ligger rundt 1,5-1,6 kg.... (Når kyllingene ligger ved siden av hverandre i hyllen og den ene koster 39,90 pr kg og den andre kanskje 119,- pr kg er det nok forståelig at noen velger bort den rimeligste).

Arild

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For noen år siden hadde vi en diskusjon på jobb om de virkelig store kyllingene egentlig var en annen fugl enn vanlig kylling. Dette resulterte i at jeg ringte en av de store produsentene og ble rask satt over til produksjonssjefen. Vedkommende ble så glad for henvendelsen at jeg hadde problemer med å få avsluttet samtalen, han fortalte om selve produksjonen, hvor mange dager kyllingene egentlig burde fóres før slakting, hvor mye krefter/ressurser de brukte på å overtale butikk-kjedene om at en kylling på 2,5-3,0 kg var et helt annet produkt kvalitetsmessig enn en kylling på 0,9 kg., uten å lykkes.., prisen bestemte.

Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig lesning Arild! :D

Jeg er helt enig i at en Stange kylling smaker mye bedre enn "industri"-varianten. Bare så dumt at de er litt vanskelige å få tak i. Her om kring er det noe faste butikker som har slikt fra tid til annen. Men dersom man ikke planlegger godt, må man ha litt flaks for å få tak i en på sparket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og konklusjonen var at det er samme kylling? For det tenker jeg at det er, men industrikyllingen fores hardt for å oppnå slaktevekt fort. Sist jeg kjøpte fersk kylling var det vel en gourmet sak fra prior som ble med hjem, neste gang håper jeg på å få tak i Stange kylling eller noe tilsvarende, vi får se hva jeg finner på meny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, en kylling er i utgangspunktet en kylling, men noen fóres 30 dager og noen 60 dager. Etter 30 dager slaktes en kylling på rundt 0,9-1,0 kg. De neste 30 dagene vokser kyllingen forholdsvis mer enn de første 30 dagene. (Det med 30 og 60 dager er ingen fasit).

I tillegg er det noen som snakker om hva kyllingene er fóret med osv, men jeg er ikke så sikker på om jeg kjøper de argumentene.

Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var lige ude og købe 4 kg New Zeelandsk højreb, tror jeg skærer en ordenlig bøf eller 2 af den :P

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ble det skivet svinenakke (i praksis nakkekoteletter!?), grillet mais, poteter og bbq saus. Pga regnvær, tilberedt på "gassern" ;) Enkel og god mat :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i morgen bliver det Nordisk

Sild , snaps, falu korv, grønlangkål, øl, fiske fille og medister

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ble det en amerikansk entrecote på 504g! Mmmmmm!

Imorra blir det brasiliansk entrecote! :D Får se om den kan måle seg med den amerikanske!

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har dere slengt på grillen i dag da folkens? Og hva skal på rista i helga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stormsuppe kanskje :(

Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser det?

Her blir det en laksefilet imorgen og ribbe på søndag hvertfall!

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lyst på ølkylling en dag..

Og har visst plutselig en sånn "rack of lamb" på lur. Og litt entrecote.

Happy days!

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ølkylling er det lenge siden jeg har grillet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Har lyst til å varme opp kullgrillen dersom været tillater det i helga... Skal tenke ut en meny i løpet av natta :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag blir det baconsurret indrefilet av svin og kanskje enn ørret om fiskelykken er med meg. Imorgen blir det spareribs :)

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snadder.

Håper du tar noen bilder og deler med oss etterpå :)

Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble kalv entrecote i dag og det blir lammekam i morgen.

Endret av ReneR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, svinefileten ble byttet ut med kylling igår av den grunn at fjærkreet hadde kortest holdbarhet. Men godt var det uansett!

Var også en tur oppi marka for å finne ørretten. Fikk 3 stykker, men alle var for små til å spises (Rett under 2 hekto).

Nå står de krydrede spareribsene på vent i kjøleskapet. Skal straks ut og fyre opp WSM'en samtidig som jeg impregnerer en skiferplatting i hagen. (Ja jeg vet det er Søndag, men det er jo tross alt ikke hvert skuddår det ikke regner her i vest...)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Bbq4life
      Fint å dele gode tilbud. 

Coop obs har denne uken tilbud på rå spareribs,  100kr/kg.  
      Det er det billigste jeg har sett spareribs i norge,  tror ikke disse har vært fryst. Ser ut som fine stykker i god kvalitet!  
      Dette tilbudet gjelder i Trondheim og steinkjer tror jeg. 
      Men vanlig pris på disse er 120kr/kg,  forøvrig fortsatt mye billigere og bedre kvalitet en ferskvaredisker på meny,  bunnpris,  mega osv.. 

• Av MagnusB
      Hei,

Hva skal folket grille på 17.mai? Jeg er helt blank, det blir muligens ikke mer enn til 4 personer i år. Jeg er veldig usikker.... 

Noe smoker tror jeg ikke det blir tid til da vi skal være mye ute og jeg ikke er komfortabel med å la det brenne når vi ikke er hjemme.

Samboer er blitt gravid så rødt kjøtt er uaktuelt for hennes del i hvert fall  
    • Av Leoparden
      Hei kjære forum, skikkelig nybegynner spørsmål er jeg redd...

Som overskriften hinter til har jeg ved flere anledninger kommet til kort når det gjelder  grillingen i det siste. Lar jeg Kamado Joe en bli for varm? Jeg vet at locket ikke nødvendigvis er verdens mest nøyaktige termometer, men på direkte grilling av små kjøttstykker eller pizza er det det jeg har benyttet.
      Jeg har aldri opplevd et problem med for varm grill før jeg ankaffet Kamadoe Joe. Spesielt ikke ved grilling av biff. Kan det faktisk bli for varmt for biffene? De endte opp uspiselige og det etter ca 1 minutt på første siden  på risten.. Jeg har altid trodd "jo varmere, jo bedre" når det kommer til å steke biff. Her har jeg tatt feil! Termometeret på lokket lå på en 350 grader Celsius.

Andre gang var nå på onsdagen da prøvde jeg meg med det nye pizzastålet mitt og det var rett og slett ikke snakk om at det gikk ann å grille pizza på den varmen jeg hadde tilatt. Bunnen brant seg og var fullstendig forkullet på under 1 minutt på grillen...  Termometeret på lokket lå på en 310 grader.

Ønsker egentlig tips til hvor varmt dere har det når dere griller. Altså temperature dere griller forskjellige retter på. 
      Da jeg ikke akkurat imponerer med kokkeleringsferdighetene mine for tiden. Min kjære ba meg om å fyre opp Spiriten igjen... slik at maten ble spiselig!
    • Av olela
      I det daglige er det jo ikke alltid like lett å få tid til å grille de mest kulinariske retter?
      Hva slenger dere på grillen i slike tilfeller?

For min del går det en del i pølser, nakkekoteletter og kyllingvinger. Dette er jo mat som nesten lager seg selv, og det smaker jo også ganske bra. Men det finnes vel mer der ute som jeg kan legge inn på "fastfood" menyen min??