Julius

Hva skal folket grille i helga?

29 innlegg i emnet

Får vi bilder av fjærkreet og ribs da?? :D

Her ligger ribba på grillen! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det 2 på Karmøy som skal ha ribs :)

(Jeg skal ha back ribs).

Ikke regner?? Jeg fyrte opp kl. 1230 og da sprutregnet det i Kopervik, men nå tror/håper jeg at det lysner.

Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vi bilder av fjærkreet og ribs da?? :D

Da verken jeg eller fuglen er særlig fotogen blir det desverre ingen bilder :)

Da er det 2 på Karmøy som skal ha ribs :)

(Jeg skal ha back ribs).

Ikke regner?? Jeg fyrte opp kl. 1230 og da sprutregnet det i Kopervik, men nå tror/håper jeg at det lysner.

Arild

Har ikke vært regn på Vea idag ihvertfall, noen dråper kom det selvfølgelig da jeg skulle sette igang med impregneringen, men de var så fåtallige at de ikke teller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å oppsummere dagens grillerier.

Har aldri laget spareribs før så det skulle bli artig å sammenligne med "kokte" versjoner jeg har fått servert tidligere. Lagde en marinade av eplejuice og sitronsaft og en krydderblanding som jeg fant i Weber sin kull kokebok (kan man kalle en samling av oppskrifter for kullgrill for en kokebok?)

Uansett, WSM'en ble fyrt opp rundt de tider det regnet i Kopervik, og ribsene ble lagt på i totiden. Satset på middag i 7-8 tiden. Brukte forresten tre halvstore flis av epletre som røykkilde.

De siste par timene av grilltiden var jeg innom med jevne mellomrom og dusjet ribsene med litt eplejuice på sprayflaske, og en halvtime før de var ferdige penslet jeg dem med BBQ saus. Overskytende saus ble servert ved siden av senere.

Som ventet ble resultatet vesentlig bedre enn hva jeg tidligere har smakt. Vi var 9 stk som spiste opp nesten 4 kg kjøtt (og forbrukte minst 10 ruller tørkepapir)

I tillegg serverte vi grillede mandelpoteter (grillet på 57cm Prem+), grillet løk, coleslaw salat (ikke grillet desverre), BBQ saus og salat av typen grønn.

Sammen med øl og fersk eplemost ble det et meget vellykket måltid.

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Bbq4life
      Fint å dele gode tilbud. 

Coop obs har denne uken tilbud på rå spareribs,  100kr/kg.  
      Det er det billigste jeg har sett spareribs i norge,  tror ikke disse har vært fryst. Ser ut som fine stykker i god kvalitet!  
      Dette tilbudet gjelder i Trondheim og steinkjer tror jeg. 
      Men vanlig pris på disse er 120kr/kg,  forøvrig fortsatt mye billigere og bedre kvalitet en ferskvaredisker på meny,  bunnpris,  mega osv.. 

• Av MagnusB
      Hei,

Hva skal folket grille på 17.mai? Jeg er helt blank, det blir muligens ikke mer enn til 4 personer i år. Jeg er veldig usikker.... 

Noe smoker tror jeg ikke det blir tid til da vi skal være mye ute og jeg ikke er komfortabel med å la det brenne når vi ikke er hjemme.

Samboer er blitt gravid så rødt kjøtt er uaktuelt for hennes del i hvert fall  
    • Av Leoparden
      Hei kjære forum, skikkelig nybegynner spørsmål er jeg redd...

Som overskriften hinter til har jeg ved flere anledninger kommet til kort når det gjelder  grillingen i det siste. Lar jeg Kamado Joe en bli for varm? Jeg vet at locket ikke nødvendigvis er verdens mest nøyaktige termometer, men på direkte grilling av små kjøttstykker eller pizza er det det jeg har benyttet.
      Jeg har aldri opplevd et problem med for varm grill før jeg ankaffet Kamadoe Joe. Spesielt ikke ved grilling av biff. Kan det faktisk bli for varmt for biffene? De endte opp uspiselige og det etter ca 1 minutt på første siden  på risten.. Jeg har altid trodd "jo varmere, jo bedre" når det kommer til å steke biff. Her har jeg tatt feil! Termometeret på lokket lå på en 350 grader Celsius.

Andre gang var nå på onsdagen da prøvde jeg meg med det nye pizzastålet mitt og det var rett og slett ikke snakk om at det gikk ann å grille pizza på den varmen jeg hadde tilatt. Bunnen brant seg og var fullstendig forkullet på under 1 minutt på grillen...  Termometeret på lokket lå på en 310 grader.

Ønsker egentlig tips til hvor varmt dere har det når dere griller. Altså temperature dere griller forskjellige retter på. 
      Da jeg ikke akkurat imponerer med kokkeleringsferdighetene mine for tiden. Min kjære ba meg om å fyre opp Spiriten igjen... slik at maten ble spiselig!
    • Av olela
      I det daglige er det jo ikke alltid like lett å få tid til å grille de mest kulinariske retter?
      Hva slenger dere på grillen i slike tilfeller?

For min del går det en del i pølser, nakkekoteletter og kyllingvinger. Dette er jo mat som nesten lager seg selv, og det smaker jo også ganske bra. Men det finnes vel mer der ute som jeg kan legge inn på "fastfood" menyen min??