Julius

Kull anbefalinger!

123 innlegg i emnet

Siden utvalget av godt kull er så som så her til lands tenkte jeg vi kunne lage en oversikt over hvor det er bra kull å få kjøpt!?

Legg gjerne ved pris og et bilde av kullet og emballasje!

Har prøvd kullet som Sundance på Holmestrand selger Bull Mesquite!

http://webshop.sundance.no/products/bull-mesquite-grillkull-907kg

Store fine biter og god varme!

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gastronaut Grillkull

Kullet er fra Argentina og er laget av en tresort ved navn Quebracho.

Dette er store kullbiter som brenner lenge og har en fantastisk aroma.

Litt i dyreste laget, men hvert hver krone til finere kjøttstykker.

Grillpose_foto3.jpg?size=285x800&quality=75

http://www.gastronaut.no/Gastronaut+Grillkull.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRfGYI.ips?template=webshop&productGroupID=14

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden utvalget av godt kull er så som så her til lands tenkte jeg vi kunne lage en oversikt over hvor det er bra kull å få kjøpt!?

Legg gjerne ved pris og et bilde av kullet og emballasje!

Har prøvd kullet som Sundance på Holmestrand selger Bull Mesquite!

http://webshop.sunda...grillkull-907kg

Store fine biter og god varme!

Har snakket med dem i dag. blir nok til at jeg skal ha noen sekker. tusen takk for denne tråden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for info om dette kullet Julius :)

Har sjekket litt om bruk effekt osv osv. nå har jeg ikke rukket å ta en nakke på det ultimate smoke cook men en sekk har gått med til mexikansk inspirert grilling. da på en medium varme ca 130 -150 grader over en til 1.5 time og deretter på full varme etterpå. da jeg satte ned temperaturen holdt den godt 100-110 grader i 5 timer g hadde en god del kull igjen da jeg stegte luft intakene.

Det ga en mild og nesten litt søtlig røyk, men var veldig god.

Som anbefaling har jeg fått vite at denne tresorten er god til rødt kjøtt og mexikansk inspirert mat.

Mesquite er en busk/ tretype som vokser i nord Mexico deler av sørvest USA. og er en robust tresort.

Smaken til et godt kjøttstykke med denne tresorten enten kun kull, men og med chunks, kan anbefales :)

Sekkene kommer i 9 kg pose

null_zps5b220f00.jpg

Store faste biter, det kom en ramlende ut som var like stor som begge hendene mine tilsammen :)

null_zpsd50229fd.jpg

Tok en Idè fra Arild :) greit med en fyrstikkeske for å samenlige.

null_zpsb7072e29.jpg

Dette er etter 5 timer og jeg stenger lukene for kvelden. skulle ønke lukten av røyken nådde ut men desverre.

Sundance sender og sekker med Posten om dere ikke bor i Holmestrand området. de kan ringes til og er veldig hyggelige. Og nettshoppen fugerer veldig bra :)

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tak i noe kull fra Ica, Kiwi og Biltema som jeg har testet. Alle hadde grei størelse på bitene. Felles for dem alle er at de er laget av løvtrær, og gir en god varme for bbq og grilling i de 5 timene jeg testet.

Testen ble utført på følgende måte:

- opptenning

- røyking 1 time

- Grille lage stekeflate i 30 min

- Senke temperaturen til ca 100-110 grader og brenne til totalt ca 5 timer.

- det ble brukt lik menge kull ( full kull kurv )

disse kriteriene gir da en pekepinn på om kullet er egnet for lo & slow og ribs bruker man rundt en 5 timer + -

Kiwi sin:

Premium resteurant - den kommer i 4 kg sekker til 69,- pr sekk.

null_zpsd75bded6.jpg

Bitene var store og fine og det var lite "mokker" i bunnen på sekken. 

null_zps57614d81.jpg

de var lete og tene og på 15 min var tønna klar til dyst for røyking.

null_zps31731c37.jpg

etter 5 timer var det ca halvfull kull kurv igjen så denne hadde fint holdt 5 timer mere.

Ica sin variant

null_zpsa6a15e83.jpg

Denne kom i 2,5 kg poser til 49,- pr sekk. den hadde fine biter men det var en del "mokker" i bunnen.

null_zps4c3e83fd.jpg

det som slo meg var at de var veldig "lette". De tente fort, og brant bra igjennom testen, men etter 5 timer hadde de nesten brent helt ut. jeg lot disse brenne ferdig og kull kurven var tom etter 5,5 time. denne gjør det den skal men ikke noe særlig mere enn det.

Biltema Grill kull

Dette er og løvtre fra europa står det på pakken, de kommer i sekker på 3 kg. kjøper man 4 sekker er det 25,- pr sekk som gir den beste prisen i testen.

null_zpsefbc8939.jpg

det var fine biter i disse sekkene og og ikke mye "mokker" i slutten på sekken. disse virket mere kompakte enn Ica sine og klarte testen veldig bra.

null_zpsf3a93602.jpg

det var ca 2/3 full grill kurv igjen etter 5 timer. tidligere har jeg brukt dette kullet på PP og da har det brent bra i 11-14 timer.

---------------------------------

Her får du mye for pengene og med gode røyke chuks får du og en flott smak.

Alle kull typene er bra men til den som er litt bevisst bruker jeg biltema sin til daglig ..... men som jeg testet tidligere så har jeg forelsket meg litt i Bull sitt mesquite kull.

den kommer i 9 kg sekker til 149,- i fra sundanse i Holmestrand og er hverdt hver eneste krone.

Dette er en helt uavhengig test jeg har gjort og resultatet er ut fra min egen erfaring.

Håper dette kan være til nytte for noen og enhver som lurer på kull..

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I fjor var brikettene fra Biltema en katastrofe. De luktet kjemi og hydrokarboner i lang tid etter at man tente dem på. De brant greit nok, men som sagt..

I år har de tydeligvis skiftet tilbake til gammel leverandør, brikettene er større igjen, og er av samme gode gamle kvalitet.

Ligg unna poser med hvite håndtak, det er fysjomvare. Heldigvis har jeg klart å bruke opp det gamle lageret nå i vår.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet en pose med Bull kullet nå... Utrolig mye støv/småbiter i den. Av 9kg med kull i sekken tror jeg nok MINST 4 kg var i kategorien støv. Har dere opplevd det samme, eller var jeg bare uheldig med sekken?

Har noen sekker til av dette så håper det ser bedre ut i de neste...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt det samme i en del sekker! :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bra,

Det lukter veldig bra av det kullet,men syntes det er myestøv og lite varme... Men kanskje neste sekk er bedre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare hatt gode erfaringer med de en så lenge. har vel brukt 4-5 sekker av de.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en sekk fra gastronaut her som jeg ikke har fått testet ennå. Kanskje jeg skal åpne den nå som den Bull sekken er tom?

Gastronaut har forresten en mye kull som frister. Har du prøvd noe av det andre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser Gastronaut har åpnet til torsdagen... Det hadde vært artig å fått rasket med seg noen forskjellige typer kull derfra en dag dersom det passer seg en tur innover snart :)

Kona vil vel alltids på IKEA, så kanskje jeg skal prøve meg når de har åpent neste måned :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger tips om godt kull til daglig bruk, slik jeg leser det i enkelte tråder her, så kan kvaliteten variere mye. hva er det viktigste og se etter ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp kull, synes brenntiden er alt for kort. mye av det jeg har prøvd har holdt maks 30 min. 

så nå bruker jeg for det meste briketter. og når det gjelder briketter er det ingen som slår heat beads. 

"som undertegnede har prøvd enda" 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt mye Weber sitt Steak House kull. På COOP OBS Bygg koster det 135 som gir kilopris på 19 kr. Jeg bruker sjelden store mengder av gangen så jeg føler meg enda ikke ruinert. Bitene varier litt i størrelse men jeg synes at det meste i sekken er brukbart, altså lite smått/støv.

Det har også gått endele REMA Kongegrillkull (17 kr/kg) som jo er B&B av eik. Jeg liker dette kullet da det gir god røykesmak. MEN i fjor var det urovekkende mye smått/støv per sekk, og da blir jo kilopris en litt annen. Kunne tenke meg å spørre Craig om det er slik i de sekkene han selger også... Kansje blir det bedre denne sesongen, håper det.

Prøvde også Biltema sitt kull i fjor og det var grei og jevn størrelse på bitene, og lite smått/støv. Til 10 kr/kg ved kjøp av fire sekker gav det god valuta for pengene. Min erfaring med Biltema er at kvaliteten på enkelte ting kan være variabelt fra år til år, men vi kan jo håpe på at det er bra i år også.

Edit: 12 kg for en hundrelapp. Skal teste i løpet av helgen.

Endret av IvarS
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kullet har jeg brukt mye i år, og er veldig happy. Brenner leng og gir mye varme med mye luft. Mye store biter.

http://www.gastronaut.no/?module=Webshop&template=webshop&action=ProductView.publicOpen&ID=277

I dag skal jeg prøve dette:

http://www.gastronaut.no/?module=Webshop&template=webshop&action=ProductView.publicOpen&ID=290

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk prøvd kullet fra Biltmea i går. Fant ikke fyrstikkeske så det ble et te-lys som referanse istedet.

post-550-0-69296200-1402137277_thumb.jpg post-550-0-29952400-1402137292_thumb.jpg

Noen store fine biter...                            Men mest smått desverre.

Det gav god varme, 250 grader C i omtrent en time på min 57 med fulle åpninger. Så sank temperaturen jevnt nedover. Får håpe at det står bedre til i de andre posene...

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp kull, synes brenntiden er alt for kort. mye av det jeg har prøvd har holdt maks 30 min. 

så nå bruker jeg for det meste briketter. og når det gjelder briketter er det ingen som slår heat beads. 

"som undertegnede har prøvd enda"

Deler nok dine erfaringer ReneR. Performeren min nærmest åt kull, og det gikk ikke lenge før temperaturen begynte å synke. Brukte derfor for det meste briketter (heatbeads).

Men da potta kom i hus ble det mer artig med kull igjen. Nesten merkelig å lite kull den bruker.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det er så rart jeg.

Pottene har vell i gjennomsnitt 5cm tykke vegger av kjeramikk, noe som holder varmen sykt godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, rart er det ikke. Men veldig uvant når man kommer fra kulegrill.

Veggene er vel som oftest 20-25mm tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke sist jeg brukte briketter på performer'n jeg! ;)

Bruker bare briketter på fillegris i wsm, ribs bruker jeg kull!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er egentlig veldig skuffet over de fleste briketter, det som går igjen er MYE støv som fyller opp beholderen på Weber OT, har ikke dette "problemet" med kull. Tre grillinger og beholderen er stappfull. Fordelen med briketter er jevn temperatur over tid.

Tror jeg går over til kull i det daglige og har noen poser med briketter til langgrilling.

Har kjøpt 10 sekker med kullet til Craig Whitson i dag og skal teste det når regnet gir seg...

Andre som har innspill på dette kullet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har B&B mesquite kullet som craig tar inn. Kjempe bra kull.

Skal kjøpe hickory og eik snart samt prøve ut brikettene til B&B. Spent på å sjekke it hvordan det er i forhold til primo,big green egg, josper og wicked good som jeg har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av svar
      Yo
      Jeg ser at butikker som bbqshop har mest røykved i pelletsform.
      Er dette likt å bruke som eks flis eller kubber? Blande det bare sammen med kullet?
    • Av Eirikwn
      En kompis av meg skal ha fest i hagen, og har spurt om jeg kan hjelpe til med å grille en gjøkalv.
      Har lyst til å prøve, men har ikke gjort dette før.
      Har noen av dere noen tips til hvilken type grill og hvor man kan få lånt/leid denne?
      Hvor lang tid bør vi beregne med et "steama" dyr?
      Hvor får man tak i gjøkalven?
    • Av NilsH
      Noen som har erfaring eller i det hele tatt prøvd disse grillene. Frister å prøve og nå er jo prisen ganske god, pluss gratis frakt. http://www.bbqshop.no/produkt/pk-grill-og-smoker/
    • Av tbag
      Hei.

Har kjøpt 41 sekker med kull fra BBQSHOP, men får ikke plass til mer enn 30 sekker så da må 11 sekker ut.

Har da 11 sekker som selges for 200 kr pr sekk.

Koster 259 kr i butikk så slipper du frakt også:)  

http://www.bbqshop.no/produkt/t-ranch-charcoal-10-kg/

Må hentes i Trondheim (Tiller) hvor jeg bor. Sender ikke da det koster mer enn alle sekkene tilsammen.

Mobil: 92 48 58 35 
      Mail: kimakerholdt@gmail.com
    • Av EspenH
      Hvor mange griller har medlemmene her? Holder det med én? Har en Landmann gassgrill som er moden for utbytting. Etter at jeg ble medlem her fikk jeg lyst på kullgrill også