5 posts in this topic

Her hvor jeg bor, er jeg så heldig at vi har Norges beste fiskebutikk. Det er ikke min påstand, men noe bransjen selv har funnet ut, år etter år.

Hver sommer selger de fersk hval, noe jeg selvsagt benytter meg av.

Hval er meget enkelt å tilberede, det eneste man må passe på er kjernetemperatur. Dette er jo smak og behag, men mellom 50 til 55 grader er passe. En thermapen eller lignende raske saker er veldig greit å ha. Oversteker man, blir kjøttstykket seigt og kjedelig. Passende tilbehør er gul paprika, løk, gjerne rødløk, squash og grillet bifftomat. Krydre med kun salt og pepper.

DSC_0880_zps2a92704d.jpg

250 gram er person er rikelig, men de fleste spiser opp alt, av en eller annen grunn

DSC_0886_zpsca4ec90e.jpg

Jeg liker å lage grillspidd. Jeg kutter opp alt, tar det opp i en bolle, heller på et par spiseskjeer med olje, og rører kraftig rundt. Da får man fordelt oljen på grønnsakene uten at man trenger å tilsette så mye. Bifftomatene ble stekt ved siden av, da det å kutte opp de i så små biter at de passer på spiddene blir bare klin,

Det tar bare tre til fire minutter å steke et slikt kjøttstykke. Jeg bruker kull, ikke briketter til denne retten, da høy temperatur er å foretrekke. Gode små poteter i en eller annen variant passer til, eller bakte poteter hvis man er mest glad i det. Jeg synes iskaldt meierismør passer veldig bra. Sett gjerne smøret i fryseren, i passende stykker.

Litt hektisk, så det  ble tatt litt få bilder, men her er det mat ferdig servert:

DSC_0887_zps7f34df7a.jpg

Som dere ser, ikke helt Instagram, hadde ikke tid til å tørke vekk fettflekker og så videre, men læll da gut!

Moralen er enkel, kos deg med hvalkjøtt, du er en av de få som faktisk kan få smake noe så nydelig. De fleste som bor på planeten får ikke smake.

Edited by CastorFiber
1 person likes this

Lekkert!

Har prøvd hval en gang, det var ikke helt min greie!

Syns du skal opprette deg en blogg her og legge ut hvalen og andre flotte retter der! :D

Strøkent! Hval er digg. Også er det visst mat for smarte mennesker eller åssen det nå var...  :D

Flott innlegg, fine bilder, men hvalbiff er ikke helt min greie.., noe jeg vel konkluderte med her:

http://grillgleder.blogspot.no/search/label/Hvalbiff

Det i bloggen min er resultatet av at noen utfordret hverandre på grilling av diverse råvarer våren 2012.., og har du sett.., rødløk, gul paprika og squash som tilbehør. He, he ;-)

Arild

Jeg var med på den utfordringen ArildH nevner, og jeg må faktisk si at jeg hadde sansen for hval på grillen. Ikke øverst på favoritt-lista mi, men kommer nok til å prøve det igjen snart.

Var forresten i en butikk på Hareid på Sunnmøre idag, og der lå det noen flotte ferske hvalbiffer i kjøttdisken. DET så godt ut det! ;)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By VegardLofnes
      Andre halvdel av «Bbq-brødre hektet på smoking».

Har elsket matlaging lenge, og siden det ble kombinert med flammer har jeg vært solgt.

Har gjort endel prosjekter på gefühlen (lam på åpen flamme etc), og laget en smokebox med min bror der vi forsøkte oss på brisket.

Men vil ta steget videre, og få tips og lære av andre som har holdt på med dette lengre!
    • By Steinarlofnes
      Hei Vi er to brødre som i mange år har elsket matlaging og spesielt grilling. Vi har hatt flere gøye prosjekter med grilling av store stykker kjøtt over åpen flamme. Så bygget vi oss en svær smoker (røykboks) der vi lagde vår første brisket. Det var stor suksess! Vi er helt i startgropen, men er blitt hektet på smoking. Vi må lage brisket igjen.. og alle de andre klassikerne. Men det er søren ikke lett å få tak i de rette kjøttstykkene her i Norge. Så mens jeg googlet rundt fant jeg dette forumet. Endelig noen i fedrelandet som forstår hva vi snakker om.
    • By ecount
      Hei,

Jeg arvet nettopp denne grillen av min far, og lurer på om noen av dere kjenner til hvilket merke det er? HAr snakket med landmann på telefon, og de kunne fortelle at det ikke var en av deres modeller. 

Takk for hjelp!

• By SAS
      Hei

Ny griller her. Kom over denne siden mens jeg prøver å finnevut hvilken kamado grill jeg skal fåeg. Tidligere hatt en gassgrill. 
    • By 84mm
      Kom over denne siden.. Ser bra ut.. 
      https://hankstruebbq.se/