Viksevegen43

Skal kjøpe ny gassgrill

34 posts in this topic

Hei

Skal kjøpe ny gassgrill til en moderat sum. Har sett på Landmann gassgrill Flatbed Avalon 12792 til 4200 inkl reg på nett eller WEBER SPIRIT ORIGINAL E-310 til 4300 hos jernia.

Weber er bra men ser avalon har komt bra ut i tester men er usikker på selve kvaliteten av merket.

Noen vet sikkert bedre enn meg:)

Mvh

Tommy

Jeg hadde gått for spiriten, har hatt noe "billiggriller" og de har stort sett rustet opp etter bare ett år.

Spørsmåler blir dog om sidebrenner er viktig, da 310 ikke har det.

Fredrik: Det er ikke alle som kan ha kull der de bor eks.

Edited by svar

Hei, og velkommen :)

Vanskelig å komme med en bastant anbefaling her da jeg ikke kjenner til Landmann/avalon grillene.

Jeg har en Weber E-310 selv (forrige modell). Forsåvidt en god grill, men angrer på at jeg ikke gikk for en Q300/Q3000 i stede. Syntes E-310 gir meg en veldig blekk- og skrangle-følelse...

Ser ikke det er noe jeg kan gjøre på den som jeg ikke kunne gjort på en Q300/Q3000 eller.

Kikket på den nyeste E-310 ved siden av ett merke som het Innova her om dagen, og må si jeg på mange måter ble positivt overrasket over sistnevnte. Weber hadde selvfølgelig noen fordeler den også, men finnishen syntes jeg ikke noe om.

Men når alt kommer til alt, har jo Weber noen store fordeler med tilgjengelighet, tilleggsutstyr, garanti osv, som de andre ikke kan måle seg med!

Så det blir jo opp til dag for hva du er på jakt etter, men hvis jeg var deg ville jeg sjekket ut Q-serien til Weber også!

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt og sett på begge to, som regel både ser og kjennes Weber'ne bedre ut!

Min erfaring med landmann er at den gjør jobben, men Weber'n gjør den litt bedre og varer lengre!

Vi har en Weber Q300, og er fornøyde med den til hverdagsbruk. Grillen blir så absolutt varm nok, og har forbausende stor grillflate (den ser ikke ut som om den er så stor!). En fordel med den er at grillristen er todelt, så du trenger ikke kline ned hele.

Vi har hatt andre gassgriller tidligere, men ingen av dem har gitt god nok varme. En annen fordel med weber er tilgengelighet av ekstrautstyr + meget gode garantier. (og nei. jeg er ikke betalt av weber for å si det)

olela: De nye spiritene er ikke like skranglete, de 2014 modellene.

Ragnhild: De nye Q modelene, 1000/2000/3000 har nå endelig alle samme 2delt rist :D

Jeg hadde uten tvil kjøpt en Q3000 eller Q3200 når vi snakker prisklasse 3-4 000. Jernia selger den for 3999,-

Den har stor grillrist,  tar lite plass når han ikke er i bruk, og den har rustfrie brennere. 

Er ikke så glad i SPIRIT serien, da de gir et inntrykk av å være laget som en billiggrill, den gir ikke samme kvalitetsfølelse som Q serien, Genesis og summit. 

Landmann har vi hatt og den var vi ikke fornøyd med da vi ikke fikk nok temperatur på den. 

En annet ankepunkt er tilgangen til tilbehør, rister, reservedeler, OSV. Der er Weber i en egen liga da de selger på mange steder og ikke bytter rist -størrelse hvert år for å selge nye grille når risten er slitt. 

1 person likes this

De nye Weber spirit får dårlig kritik hernede , man vil hellere have den gamle model tilbage. :wacko:

Jeg mente egentlig akkuratt det samme som ReneR skreiv, bare han skreiv det mye bedre.

olela: De nye spiritene er ikke like skranglete, de 2014 modellene.

Ragnhild: De nye Q modelene, 1000/2000/3000 har nå endelig alle samme 2delt rist :D

Jeg har en 2011 modell, og jeg syntes de modellen som er nå virker mere skranglete enn den jeg har... Mulig jeg har er heldig med min grill??

Bare de å åpne å lukke lokket bråker veldig syntes jeg. Og til og med billiggrillene jeg har kikket på gir en mye bedre kvalitetsfølelse...

Men det blir kanskje litt som med bil. Noen vil ha opplevd kvalitet, andre vil ha kvalitet...

Jeg har ikke så mye erfaring med Spirit selv, men har en kompis som har en (prøver å få han inn her) og han er fornøyd.

Skal prøve å se om ikke han kunne delt sin erfaring med spirit her.

Q320 (nå 3200) har jeg erfaring med, hadde en slik før Genesis, og de er overaskende store.

God kvalitet også, solid og fin.

WEBER® Q®3200

Edited by svar

Løftet lokket på en av de nye Q- grillene her om dagen og ble skikkelig skuffet.., støpejernrista var nå blitt en slik ekkel emaljesak.. :(

Å? Er det emaljerister på de nye??

Det var litt nedtur!

Da har de vel byttet på spirit og Q-serien da? For før var det emalje på spirit, men nå er det vel støpejern?

Og forskjellen er?

De nye Spiritene har støpjern ja.

Edited by svar

Emaljerister er ikke så tykke som støpejern og blir raskere avkjølt når du har på kjøtt. I tillegg må du være litt mere forsiktig med dem, de de kan begynne å flasse ved uvøren bruk...

Nå studerte ikke jeg dette inngående, (det er da måte på hvor mye tid man skal bruke på en petroleumsbrenner), men det kunne nesten virke som at "risten", (i den grad den q-saken kan kalles en rist, er vel mer en plate med slissede spor), er den samme, men at den har fått et slikt ekkelt emaljelag.., men jeg kan ta feil :P

3 people like this

Jeg sjekket på mpx.no nå, og der står det at det er "emaljert støpejernsrist", så tipper du her helt rett Arild!

:)

Synes det er rart vi ikke har hørt noe mer fra trådstarter.

Han har kanskje bedre ting å finne på 2 påskedag, i motsetning til oss som sitter her å glaner... Hehe... :)

Har han noe på hjertet dukker han nok opp igjen håper jeg :)

Vedr. kvalitet, så blir etter hva jeg vet Spirit-modellene og mye av delene til Q-serien laget i Kina.....

Henning

Nå klarer jeg ikke å lese om du mener det er positivt eller negativt at det kommer fra Kina Henning, men jeg antar du mener det siste...? Og hvis man skal utelukke griller fra Kina, tror jeg det er mange merker som må utelukkes?

En liten digresjon på det, veldig veldig mye er laget i Kina.

Det betyr ikke at det er noe dårligere enn alt annet.

Samme fabrikker kan lage deler til en lass med produsenter, både de som er kjent for kvalitet og de som ikke er det. Disse fabrikkene lager ting på spesifikasjoner.

Eks Weber har sine garantier og her i Norge har vi reklamasjonsretten osv, så for min del kunne delene vært laget på Mars.

En liten digresjon på det, veldig veldig mye er laget i Kina.

Det betyr ikke at det er noe dårligere enn alt annet.

Samme fabrikker kan lage deler til en lass med produsenter, både de som er kjent for kvalitet og de som ikke er det. Disse fabrikkene lager ting på spesifikasjoner.

Eks Weber har sine garantier og her i Norge har vi reklamasjonsretten osv, så for min del kunne delene vært laget på Mars.

Min erfaring med Kina sånn sett, er at så lenge spesifikasjonene er gode og fabrikken kontrolleres og følges opp, så får man de produktene man har bedt om. Og jeg tror ikke weber med sitt garanti program bevisst bruker dårlige deler..

Ikke noe med gassgrill å gjøre,  men den One-Touch'en jeg kjøpte her i Korea, har deler fra USA og Taiwan....

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now