Julius

Marinade og kryddertriks

3 innlegg i emnet

Fint at det blir satt litt fokus på slikt. Selvlaget er jo nesten alltid best!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger på denne linken.. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av McBBQ
      Vet ikke om jeg kan kalle det krydder, saus eller marinade men det er supergodt til grillet kjøtt.
      150 gram romtemperert SMØR (kun ekte saker)
      1 ss røyket paprika finhakket (15ml)
      1 cm habanero eller annen chilli finhakket for smak og bittelitt hete (skal IKKE ta smaken fra paprikaen)
      Røres godt sammen og settes i kjøleskap helst over natten så det får satt seg
      Buon appetito!
    • Av McBBQ
      3 ss kanel
      6 stjerneanis eller 2 ts anisfrø
      1 ½ ts fenikkelfrø
      1 ½ ts szechuanpepper eller 1 ½ ts hel svartpepper
      ¾ ts kryddernellik

Bland alt i en blender eller kaffekvern til alt er finmalt, oppbevar på tett beholder.
      For en mer "potent" smak på krydderet kan du riste krydderet ca 3 min i panne før du maler det.
    • Av McBBQ
      Noen ganger er forandringer til det bedre, andre ganger slår det helt feil ut. Denne gangen er det virkelig til det positive.
      Lager marinade til tirsdagens middag og testet med en ekstra ingrediens i denne oppskriften, nemlig 6 cl tequila, dette løftet hele marinaden til nye høyder. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å legge kyllingbrystene i marinade og la de ligge til tirsdag, da skulle de være klare for grilling.
      Lag gjerne litt ekstra marinade og kok den noen minutter og bruk den som saus eller dipp til kyllingen når den serveres.
      Brukt marinade må ALLTID kokes før brukt som dipp eller saus for å slippe eventuelle bakterier og sykdommer.
    • Av McBBQ
      4 kyllingfilèter
      1 mango
      1 habanero (kan bruke hvilken chili som helst avhengig av hvor HOT! man vil ha den)
      ¼ dl olje
      havsalt

Fjern steinen og skinnet på mango, fjern frøene i chili (frivillig) hvis du IKKE vil ha den veldig HOT!
      Ha mango, chili og salt i en blender og kjør til massen er jevn og uten klumper.
      Legg kyllingfilètene i en pose og hell over marinaden, klem ut det meste av luften og legg i kjøleskap. Vend posen et par ganger i døgnet under marineringen. Jeg marinerer i 3 døgn.

Grilles i aluminiumsform på indirekte varme (ca 180-190 grader) i ca 30 minutter