Sorgen

Erfaringer med EVA SOLO kullgrill Ø59cm

25 posts in this topic

Det er på tide med ordentlig kullgrill, og vi vurderer å kjøpe Eva Solo sin kullgrill med diameter 59cm (stor utgave) http://www.evasolo.com/Grill/Kulgrill/571056/

Veiledene pris er nesten 9000,- , men er mulig å få tak i for 6500,- på nettet.

Er det noe her på forumet som har erfaringer med denne grillen? Skjønner at den koster litt mer enn standarden (Weber), men vi liker designen (tar relativt liten plass) og muligheten for å ha bålplass på kvelden. Har googlet etter erfaringer uten å finne særlig info. Har lest test av samme grill i gassversjon på norsk nettsted: http://www.klikk.no/bolig/kjokken/article452891.ece

Denne testen oppsummerer med at den er en god grill, men svært kostbar i forhold til andre modeller (11.000,-)

Noen synspunkter/erfaringer?

Hei og velkommen hit! :)

Jeg har aldri testet eller sett den utstilt!

Er det mulig å justere temperaturen på den? Finner ikke noe bilder som viser det!

Og lokket er ekstra utstyr?

1 person likes this

Har ikke prøvd denne, men den ser veldig fin ut. Jeg ville kanskje spurt forhandleren om hvordan det er å regulere temperaturen på den, og om hva som finnes av ekstrautstyr. Pizzasteiner, deflektorplater, ekstra rister osv. Jeg kunne ikke umiddelbart se noen spjeld på den. Og er den dobbeltvegget? Hvor varmt blir det i lokket? Dersom det blir over 200 grader noen steder på grillen, vil den skifte farge. Tenker spesielt på lokk.

Spør og grav hos selgeren, det er vel det beste rådet.

1 person likes this

Flott design. Det jeg ville sett nøye på var hvordan man regulerer lufttilførselen i bunn og topp på grillen. Det er helt avgjørende for å kontrollere temperaturen.

Hehe her ble det mye av det samme.

1 person likes this

Tror jeg heller hadde lagt pengene i en performer vist jeg skulle brukt så mye på en kullgrill, eller en "blomsterpotte"

Den var da fin, men, ja det var det så langt jeg kan se, men må finne ut mer :D

1 person likes this

jeg har haft den der er et nummer mindre og med kuglelåg . :huh:

Den er ikke pengene værd , du kan ikke stille temperaturen eller bruge den til ret meget . :wacko:

Køb en Kamado eller for den sags skyld en alm Weber 57 + en Weber WSM med begge disse alternativer får du meget mere for pengene :)

kun design er ok , og den bliver ikke varm udenpå , den består af en rustfri kegle med en spand med rist dybest set. :ph34r:

1 person likes this

Jeg fant denne filmen, ser ut som den ikke har noen luft regulering og man kan ikke grille med lokket på?

1 person likes this

Det her var så min Eva Solo ............................mener det tog 4 måneder at få den solgt til kr. 500,- :o

post-18-0-64574300-1401053217_thumb.jpg

post-18-0-92461900-1401053346_thumb.jpg

1 person likes this

Hei, og velkommen Sorgen

Jeg syntes det er noen ting du burde ta stilling til før du bestemmer deg.

For det første, hva skal dere grille? Er det kun mat som pølser og koteletter? Da duger den nok.

Etter det jeg kan se er den uten lokk, og da er det begrenset hva du kan grille på den.

For det andre, er design så viktig at dere er villige til å fire på kravene for grillfunksjonen?

Klart man får flere valg og mere utstyr til en Weber. Men dersom det ikke er dette dere er på jakt etter betyr det jo eller ikke noe.

Er svarene ja og ja, ser jeg ingen umiddelbar grunn til å fraråde dere denne. Men dere bør huske på at som en ren grill er det begrenset med muligheter her. En vanlig kullgrill vil nok gi mange fler muligheter til å grille på, men som jeg skrev over kommer det an på hva slags mat dere vil ha på rista.

Men hva med en vanlig kullgrill i en flott farge a? Jeg syntes det også kan være veldig pent jeg da, og da har du i alle fall større muligheter med selve grillingen. -Selv om den ikke er like stilig da ;)

3 people like this

Som alt annet fra EvaSolo ligger alle pengene i design, men når det skal brukes er det stort sett ubrukelig.

Har testet kaffekanner, ildfaste former, kjeler osv og det som går igjen er design og ubrukelig.

Legg heller pengene i noe som heller ser jæ***g ut og som fungerer enn å kjøpe noe du ikke kommer til å bruke.  :D

1 person likes this

Jeg er enig i at Eva Solo først og fremst er design ja. Men at det er ubrukelig er jeg uenig i. Har noe av det her hjemme, og syntes det virker helt greit. Form foran funksjon, men det er noen som prioriterer den vegen også.

Trådstarter er tydeligvis ikke på jakt etter noe som ser jæ***ig ut, så da syntes jeg spørsmålet er helt relevant.

Og hva noen syntes er pent syntes andre er stygt. Sånn er det bare. Kona syntes kamadoer ser ut som mamuscha-dukker, så er vel ikke helt samkjørte vi eller ;)

2 people like this

Takk for gode råd, ser at erfaringene med denne grillen er ganske minimal her på forumet.

Har nå i 4 år klar meg fint med Eva Solo sin bordgrill. Det jeg liker er at den er meget holdbar (like fin den dag i dag med unntak av bordskåneren). Ulempen er at den er totalt blottet for regulerering av varme eller mulighet indirekte grilling. Kapasiteten er jo forståelignok også minimal, særlig da familien teller 5.

Olela: Jeg får den med kulelokk med innebygget termometer.

Har tenkt meg en tur innom Gastronaut en dag i neste uke, så får vi se hva det bringer. Hvem som har Eva Solo kullgrill i stor størrelse (Ø59cm) vet jeg ikke, noen som har sett denne utstilt? Napoleon-modellen så jo fin ut den ReneR.

Edited by Sorgen

Trodde du ville ha mulighet for indirekte grilling i alle kullgriller jeg??

Bra det er termometer. I mine øyne er det det aller viktigste "tilbehøret".

Stilig den Napoleon grillen ja. Ellers syntes jeg noen av grillene til Weber er ganske stilige i de rette fargene.

1 person likes this

Tips på butikker/kjeder som har Weber og Napoleon? (Gjerne til fornuftige priser).

Om du tar kontakt med http://www.festival.no/ kan de skikker hjelpe deg med å finne en forhandler, de er importøren av Napoleon giller.

Interessant at prisen for Napoleon NK-22CK-C Pro (foreslått modell av ReneR) er 505,- NOK over  veiledene pris på nettbutikken Flust.no... Siden de er eneste nettbutikk som fører denne grillen, så har de dog billigste prisen på nett...

Time will show.

Hvis du vil have en Eva solo er der mange til salg hernede i danmark , vel fra 500 kr og opefter ;)

Og nej ingen af dem er mine ......................

http://www.guloggratis.dk/ude/?q=eva+solo

Mange til salgs for en billig penge. 

hmmm... noe sier meg et det er mange som er veldig fornøyd med de...  NOT

1 person likes this

Nå skal det jo sies at det også finnes mange flere Webere til salgs. Men som GRILL, er det nok ikke tvil om at det finnes bedre alternativer til Eva Solo. Det bunner vel ut i preferanser om hva som er viktigst. Design eller egenskaper.

..... Kona syntes kamadoer ser ut som mamuscha-dukker, så er vel ikke helt samkjørte vi eller ;)

:o  :o  :o  :o  :o  :o !!!

1 person likes this

Da har jeg fått svar fra flust.no om hvorfor de tar 505,- nok mer enn veiledende pris på Napoleon griller:

"Hei

Det er fordi vår pris er inkl frakt hjem.

Mvh

Flust kundeservice"

Hoho...

Da er ikke prisen så gale, det koster litt å frakte en stor grill.

...så da er det ikke så veldig "fri frakt" alikevell da?? Pussig ;)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By JazBas
      Selger en ubrukt smokenator 1000 hvis noen er interessert. http://www.smokenator.com/Store/the-smokenator-1000
      Fikk den levert i fjor høst, men har oppgradert til 67cm Weber Kettle i vinter..så da passer den ikke lenger.

Selges for 500 +frakt (mottakelig for bud)
    • By McBBQ
      Da har Weber sluppet en ny serie kullgriller med dobbeltisolert lokk og hev/senkbar kullrist. Den skal være egnet til langtidsgrilling, smoking og vanlig grill.
      Hva synes grillfolket om denne modellen? Jeg personlig vil vel være mer fornøyd med en slik grill mot en keramisk som kan sprekke (har sett et par som har sprukket) når de står ute i vær og vind hele året.
      Hadde ikke planer om ny hovedgrill, men interessen ble vekket da jeg så denne.
      http://www.weber.com/grills/series/summit-charcoal
    • By OddBjørnFriisThorsen
      Først og fremst, jeg har ikke helt avgjort om jeg skal selge, men den er litt stor for mitt bruk.
      Derfor legger jeg ut en "prøveannonse" her for og se om det er noe interesse, tror nok at et eventuelt bud må komme opp i kr 3000,- +

Du kan se info-video om grillen her

• By Umuligum
      Har forsket mye rundt gassgrillemnet og funnet ut at Napoleon apellerer mest til meg.
      Det faktum at den kan brukes som kullgrill er forlokkende.
      Men, ha noen prøvd dette i praksis? Er det bare en salgsgimmick som hverken er fugl eller fisk?
      Innspill?
    • By olela
      Dagens quiz!

Hva skal dette brukes til??

NB! Dette emnet er flyttet fra "Fjaseprat"-tråden.