Umuligum

Memphis pellets grill

35 innlegg i emnet

Det skal bli pellets grill, det er sikkert! Det er avgjort.

Neste diemma:

Memphis Advantage Plus

-Kona synes Advantage-grillen er mindre pen. 

-Den kontrollerer temperaturer fra 90 grader til 320 grader

-Prisen er høy, men ikke uoppnåelig.

Memphis Pro

-Pen grill, klassisk look.

-Den klarer temperaturer fra 80grader til 350 grader.

-Prisen er uoppnåelig, men dersom Gastronaut selger på tilbud, så er det mulig, kanskje....

Felles for grillene er at grillflaten er lik.

Vil looks, to vifter, to pellsmatinger, isolert lokk og litt større temperaturspekter på noen måte forsvare prisforskjellen?

Fins det andre forskjeller/ting jeg bør ta med i beslutningensprosessen?

Endret av Umuligum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring og snakk med de på gastronaut om hvem du bør velge, de har memphis og et annet merke.

Si at du er med i grillet.no, så kanskje det vanker noe rabatt også

Endret av ReneR
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrev en Mail tidligere i dag og fikk et hyggelig svar. Spurte om de ville ha noe høstsalg i år. Det var ikke sikkert, men de kunne gi rabatt på advantage plus. Hvor mye vet jeg ikke, men det er jo ingen tvil at det er pro-versjonen jeg helst vil ha, men den er jo utrolig høyt over mitt budsjett.

Men hva mener dere røykere ang temperaturintervallene? Er det noe vits at grillen går helt ned til 80 grader?

Til steking av biff er vel pelletsovner suboptimale, selv om Memphis ovnene har flavourizer som gir direkte flammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke hatt behov for å holde 80 grader, da snakker ci jo nesten varmeskap.

Mener jeg hat sett en sort variant i butikken demmes, den synes jeg er mye finere en de store blanke "se hva jeg har"  grillene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å si det slik, det ikke jeg som bestemte at Webergrillen skulle være hvit :-D Fruen kan ikke ha noe stort sort monster. Det er vel kompromisset jeg må inngå :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Whipped...

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Whipped...

Legger ikke skjul på det engang ;-)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde min kone sakt noe sånt hadde jeg lagt meg bort alt hun hadde kjøpt.

Hennes liv hadde blitt et sant helvete.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så Jernia solgte Memphis "Hellstrøm"-grill til 10.000 i fjor høst.

Jeg har for såvidt litt sansen for disse. Spennende med noe "nytt". Den Pro'en er klart penere enn den andre, men jeg syntes det begynner å bli veeeldig mange penger for en "elektrisk" grill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men strengt tatt er det vel en el-grill :o  B)

Hehe!

Henning

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grill? Trudde det var en komfyr med grill funksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare memphis som er av pellets i Norge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare memphis som er av pellets i Norge?

Som er forhandler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste leverandør av pelletsgriller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gastronaut har både Memphis og Yoder....

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Advantage. Er enig med at den ikke er den peneste, men du verden så topp det hele er. Digg å lage pulled pork selv. Velg pellets type for ønsket smak. For meg var Pro altfor dyr. Kjøpte min på tilbud hos Gastronaut på senhøsten i fjor og angrer ikke ett sekund! Hadde Weber Genesis før og den er solg.
Har lagd pizza og desert pai i den også.

Genialt med temperatur kontrollen.

For øvrig er Advantagen også isolert, men pro har mer isolering.

Går du lavt ned i temperatur om vinteren kan det danne seg sot på maten som ikke her heldig, men det skjer ikke over 110C.

Anbefaler å ta med Open Flame Insert (Flavorizer). Med den så svir du biffen eller burgeren slik du vil ha den. Ikke noe problem å få til rå biff av normal størrelse.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og velkommen samuel :)

Artig å lese erfaringer fra en en som har en pelletsgrill.

Jeg kunne godt tenkt meg en pelletsgrill fremfor en "gasser", for jeg syntes konseptet virker spennende. Men for en "nummer 2" grill er prisene fortsatt for høye for min del.

Men hvordan er det med deler og "stæsj" på dem? De er vel elektrisk drevet, og det er vel også en del bevegelige deler i forbindelse med matingen av pellets? Er dette solide saker, eller er det ting her som kan gå i stykker?

Hvor lang tid bruker de på å bli varme, og å bli kalde igjen? Er det bare å skru dem av og på slik som en gassgrill?

Hvordan er tilgjengeligheten på pellets?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar ca like lang tid for en Memphis til å bli like varm som en Weber Genesis som jeg hadde før. Den har jeg solgt.

Det er ikke så mye stæsh. Det er en tempratur kontroll enhet, vifte og en mateskrue. Det hele virker meget solid. Mer solid enn Weber. Skikkelig kvalitet.

For å bli kald bruker den litt tid. Etter at du har skrudd den av bruker den litt tid og pellets for å brenne vekk det lille som er i brenn kammeret. Kanskje 30 min. hvis den har vært 250C.

Hele greia er super enkelt å bruke. Trykk på start og ønsket temperatur. Tar vell ca. 15-30 min før temperaturen er dønn stabil. Etter det så er det kun få grader forskjell etter det.

Prøv å lag en perfekt pulled pork på en gasser. Det er ikke lett å holde gjevn temp, pluss at du må passe på at flammen ikke blir blåst ut etter de 8t du bruker på grillen.

Jeg har i hvertfall ikke plass eller "lov" å ha en smoker og en grill så dette produktet er genialt.

Om vinteren synes jeg det var digg med temperatur kontrollen. Da vet jeg at temp er OK. Med gass eller kull må du ut å sjekke i ny og ne eller ha ett trådløst termometer. Er jo greit å kose seg inne i -20C :-)

Jeg bor rett ved Gastronaut som importerer Memphis (Hellstrøm) griller og her er det ikke noe problem å få tak i pellets.

For meg er det ingen vei tilbake.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i at det ser veldig enkelt og greit ut ja. Har temperaturkontroll på "potta" mi også, og det er veldig kjekt når en skal holde jevn temperatur over lang tid.

Fant forresten ett tilbud fra Gastronaut fra sist høst, og da mener jeg de solgte Pro for 20.000 og Advantage Plus for 13.000. Det må vel ha vært veldig gode priser? Kanskje de setter i gang med noe tilsvarende i høst?

Så det var noen pelletsgriller på NM i helga og gøy at det er litt mangfold og forskjellige typer griller som blir brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pelletsgrill er ikke noe jeg har vurdert som aktuelt engang, jeg ser at det har sin sjarm, men for oss har det vært viktig å ha en grill som kan "alt" - og særlig lave, stabile temperaturer over lang tid. Mamma trenger bacon ;D

Det som imidlertid er den store deal-breakeren for meg med pellets er avhengighet til strøm. Der går gensern, lissom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om disse grillene er dyre i bruk? Har ikke vært noe særlig borti dette selv, men så jo også at flere brukte de i NM. Er i utgangspunktet litt skeptisk, men men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om disse grillene er dyre i bruk? Har ikke vært noe særlig borti dette selv, men så jo også at flere brukte de i NM. Er i utgangspunktet litt skeptisk, men men...

De er ikke dyre i bruk. I følge Memphis er det ca. det samme som gass, prismessig. Hva pelletspris og gasspris til sammenligning er i Norge vet jeg ikke.  

Selvsagt går det med litt pellets når du griller i 8t på 120C. Kanskje 1/2 pakke. 1 pakke koster 150kr hos Gastronaut.

Å lage pulledpork på gassgrill blir ikke det samme. Kull er nok likt, men da bør du nok kjøpe kvalitetskull som koster en hel del det også.

Er enig i at det ser veldig enkelt og greit ut ja. Har temperaturkontroll på "potta" mi også, og det er veldig kjekt når en skal holde jevn temperatur over lang tid.

Fant forresten ett tilbud fra Gastronaut fra sist høst, og da mener jeg de solgte Pro for 20.000 og Advantage Plus for 13.000. Det må vel ha vært veldig gode priser? Kanskje de setter i gang med noe tilsvarende i høst?

Så det var noen pelletsgriller på NM i helga og gøy at det er litt mangfold og forskjellige typer griller som blir brukt.

Jeg kjøpte min på det høst tilbudet. Da var det den "no brainer".

Er bare å følge med å se hva de finner på når de fleste avslutter sesongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok ja da er det jo en rimelig affære å grille med pellets. I hvertfall i forhold til wsm, der går det jo et halvt tonn med briketter.

Da er det greiere med keramikkpotta som bare snuser på kullet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå