Umuligum

Spegris, pattegris, suckling

13 posts in this topic

Er det bare spesielle steder som selge spegris?

Tenkte å røyke en spegris første gang jeg skal røyke noe som helst. :-)

Jeg ville vært veldig forsiktig med røyken på et så delikat kjøtt.

Jeg ville vært veldig forsiktig med røyken på et så delikat kjøtt.

Jeg er helt fullstedig uviten, så det du sier er at røyking av spegris er en dårlig ide?

Ingen ideer er dårlige, men med lite erfaring med røyk - og noe så spesielt (og vrient å få tak i) som spedgris, tror jeg nok at jeg hadde prøvd litt annet først ;)

Henning

1 person likes this

pattegris roteret over træ er en superspise

og den picante røg som løvtræ afgiver passer godt til gris

1 person likes this

Jeg skal innom på Meny i dag for å høre om de kan skaffe svinekjaker, skal høre med de om de kan skaffe dette også og evt pris. Er vel helst Jens Eide som leverer, men kanskje Meny også kan få levert i fra sitt system.

2 people like this

Har du hørt med Slakter Frivold?

1 person likes this

Meny Lillesand kunne skaffe trodde de, men via Meny systemet i tilfellet. Slakteriet i byen pleide ikke ta imot smågriser :P 

Fikk bestilt 1kg svinekjaker! 

3 people like this

Røyking av pattegris.

Hvor mye de kan røykes kommer an på størrelsen, 

Kraftig røyking kan trenge inn ca 1 -1 1/2, Da en pattegris er gjerne flatet ut for å grilles må man se på tykkelsen på kjøttet.

gjennomrøykt kjøtt det er ikke noe stor stas i etter min gane. 

1 person likes this

Meny Lillesand kunne skaffe trodde de, men via Meny systemet i tilfellet. Slakteriet i byen pleide ikke ta imot smågriser :P 

Fikk bestilt 1kg svinekjaker!

Hva må du ut med for svinekjaker? Fikk ikke undersøkt rundt spedgris selv, men skal høre med slakter frivold.

Litt usikker, spurte egentlig ikke. Tok en ukes tid fordi de ikke skulle slakte gris før til tirsdagen eller noe i den duren. Vet onsdag eller noe sånt neste uke :)

Jeg har kjøpt pattegris på Ultra, som har samme distribusjon som Meny, så de skaffer nok sikkert.

Vet at Ultra kan skaffe dette, ligger vakumpakket i kjøledisk. (I hvertfall Ultra Sandvika) De legger den også noen timer i vannbad for og lette steke/grilltiden noe for kokken og den sultne horde. Husker ikke kilosprisen her. Jeg bestilt kjaker fra Ultra en gang og mener å huske at jeg betalte 60-70,- pr, kilo. Gikk vel under betegnelsen skoltekjøtt. En hver butikk med ferskvare kjøttavdeling burde vel kunne skaffe slike ting tror jeg, eller finn en bonde i lokalområdet eller nabokommunen man kanskje kan kjøpe av det er fullt lovlig og handle rett fra produsent.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By Jørgen
      Butikkene er fulle av billig lettsalta svineknoke. Noen som har erfring med å grille dette? Burde være potensiale for low and slow.
    • By Ragnhild
      Etter at jeg har luftet stemningen for en ny oppgave på Facebook, så ser det du som om det er stemning for en ny runde.
      Råvaren denne gang er enkelt og greit "Svin". Dere kan bruke hvilken som helst del av grisen - og om det er noen som slumper til å bruke villsvin, så er det innafor. Kokt skinke eller bacon på pizza er også lov. Salat med skinke og er ikke innafor, med mindre du har grilla skinka først.. For det er selvfølgelig et krav at maten skal på grillen.
      Lett! Tenker du.. og det er helt riktig - denne oppgaven er lett. Men det er en liten twist.. grill og bbq trenger ikke være med amerikanske smaker - denne gangen vil jeg at dere skal reise østover smaksmessig - i stedet for vestover. Svinet skal enkelt og greit ha asiatiske smaker!
      Så da er oppgaven enkelt og greit - svin med asiatisk twist.

Legg ut bilde av resultatet i denne tråden, og lag gjerne en blogg om det. Fristen er 30.09, altså ut september
      Dersom det blir 5 eller flere deltagere, vil olela trekke ut en vinner som får en liten overraskelse
    • By ReneR
      Starter eksprimentet med å renskjære noen svinekjaker

Så en runde med din favoritt rub. og dijonsennep.

Klare for grillen

Det lukter eple..

Etter ca 2 timer påføres bbq saus og smør så pakkes de inn i aluminiumfolie

Må ikke glemme å "vanne" kokken....

Åpning

Pensling i en times tid...

Resultatet... .

Og det ble meget godt...
    • By amazonas

Fred the baker

grillfolk

min gode ven jesper9900

bagetips gives ud

verdensnyhed pizza med blå kartofler

Shirt steak en af de nye billig udskæringer (80 kr/kg)

grill folk

kanel stænger

23 kg pattegris efter 10 timer

Tusinde tak for interessen for grilldagen
    • By amazonas
      Så blev det dagen hvor vi holder grill dag i Aalborg , her er lidt foto fra opstarten

Jo den kunne være på grillen , men der var da lidt spænding hvordan 23 kg pattegris ville se ud på en primo oval xl