EspenH

Lage sommerkoteletter

12 innlegg i emnet

Er det noen som har eksperimentert med å lage egne sommerkoteletter eller forsåvidt bacon? Har et par pakker med sideflesk etter at vi kjøpte en halv gris. Foretrekker vanlig nakke men men av og til er disse gode også. Om det holder med salting, rett på kjøttet, eller om de legges i lake/injiseres med nevnte lake i tillegg til røyking?

/Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har varmrøyket koteletter noen ganger, det er enkelt og godt. 

Tar de indirekte på medium varme og masse røyk, og en raskt tur på direkte varme for å få litt farge mot slutten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi har ikke prøvd å lage bacon selv - men jeg vet at BiffaloBull har gjort det med hell mer enn en gang. Ta en titt i denne bloggen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bacon tipset! Så bra ut.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommerkoteletter lager du enklest hvis du har noen gamle koteletter liggende som nærmer seg utgått dato og røyker disse.

I følge gamle rykter var sommerkoteletter en metode for å forlenge "shelf life" på koteletter som hadde gått ut på dato og ble samlet inn fra butikker og røyket for så å bli satt ut med ny holdbarhetsdato. Det er nok derfor de enkelte ganger kan smake litt surt... (vel og merke de som er røyket og ikke de som har tatt en røykaromadusj)

Hvor mye sannhet det er ryktene vet ikke, men jeg ser ikke bort i fra de er sanne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det går jo under konservering, så tror nok det er hold i det ja.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

McBBQ, Jeg kan love deg at de ryktene er usanne. En vare, eller produkt som har vært ute I butikk, har du ikke lov å ta inn igjen for å viderearbeide til et annet product for så å selge det igjen. Skikkelig røverhistorie :-D. Espen....Skal du lage sommerkoteletter vil jeg anbefale deg å salte  de også.

.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei men åssen opprinnelsen er kan jo kanskje ha vært noe sånt. Sikkert masse matretter som har oppstått ved en feil. F.eks aller første person som lagde krem gjorde nok store øyne.  :)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg et spørsmål til den sultne slakteren (off topic..)  - av og til har jeg lurt på om det lages gryteretter for salg i ferskvaredisken av varer som har vært ute i hyllene og som nærmer seg utløpsdato. Men er det slik å forstå at det ikke er lov?

Endret av Ragnhild
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mat som nærmer seg utløpsdato kan de fortsatt selge, mat som selges samme dag som utløpsdatoen er er ikke lov. Ble faktisk nektet å kjøpe salatblanding for ikke så lenge siden grunnet nettopp dette. Om du får en butikk til å innrømme noe annet er du god.  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...men hvis det ikke har vært innom hyllene i butikken så kan de lage så mye lapskaus de bare orker, selv om kjøttet nærmer seg utløpsato - hvis jeg har forstått det rett. De fleste butikker har nok litt på kjøla, tenker jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå