EspenH

Hvor mange griller har dere?

32 posts in this topic

Hvor mange griller har medlemmene her? Holder det med én? Har en Landmann gassgrill som er moden for utbytting. Etter at jeg ble medlem her fikk jeg lyst på kullgrill også :)

1 person likes this

En Weber Kettle 47(brukes så og si aldri), en One-touch 57 og en WSM 47.

På sikt kommer det nok flere til...

Jeg har 4 stk nå, men venter egentlig bare på en gylden mulighet til å kvitte meg med 47cm kullgrillen til Weber. Har 57cm Performer og den er jo mye bedre å bruke :)

Har en Q320 som jeg er kjempefornøyd med, hatt den i 4år nå. Etter at jeg ble med her i fjor en gang så har jeg skaffet meg denne Performeren også kjøpte jeg en 57cm WSM fra en hyggelig dude her på forumet :P

Nå føler jeg det holder. Må jo ha tid til å bruke det også? :P :P Har et par andre hobbyer som trenger litt oppmerksomhet iblant også.

Edited by MagnusB

Sånn jeg ser det i dette øyeblikk så kan man klare seg med 2, "egentlig 1 men gassern er kjekk å ha" 

Den mest allsidige grillen jeg har brukt og har er en kamado "leirkrukke" 

selv har jeg en Priomo grill Oval XL

Den kan kjøre hot'n fast, low'n slow, pizza på 400 grader eller 110 grader i 30 timer nesten uten tilsyn. 

ellers så er jeg glad i min 57 weber og Q3000.

Lykke til med din neste grill.  

Performer 57, WSM 57, gassgrill

3 griller her også.

En KJ Big Joe, en KJ Jr og en Weber gasser.

Weber 67 cm er den eneste. Skal jeg ha en til blir det en av de store keramiske. Gass er ikke aktuelt, da bruker jeg heller stekepanne eller ovn.

Hva er startprisen på disse keramiske eggene?

Med så mange utbygningsmuligheter til primoen kan man lage mye mat til veeldig mange mennesker. Litt av at et leketøy :)

1 person likes this

4 griller pr nå..

Med så mange utbygningsmuligheter til primoen kan man lage mye mat til veeldig mange mennesker. Litt av at et leketøy :)

Helt klart kapasitet til mye her ja.

Men er det andre utbyggingsmuligheter på Primo enn på de andre?

En KJ Big Joe og en Joe Jr foreløpig!

Så langt jeg kan se fra denne linken er det vel nesten bare divideren som man setter i askeristen på Primoen det som skiller disse så og si.

Edited by EspenH

Ok

Jeg vet ikke på bge, men på kj følger dette med som standard.

Kjekk å ha liggende, men jeg har aldri sett behov for å bruke den faktisk.

Om størrelsen holder virker jo den KJ som et veldig bra kjøp når man får med så mye tilbehør.

Divideren bruker jeg nesten hele tiden, men det blir litt annerledes når den grillen er oval. 
Når jeg ikke skal grille så mye trenger jeg ikke fyre opp "hele" grillen.... 
litt mer info finner du her. 

https://www.youtube.com/watch?v=lr1n3PqMrfU

1 person likes this

Jeg bruker deflektor over den "passive" siden og fyrer kun opp i den "aktive" delen. Har som regel alltid kull liggende i grillen så da slipper jeg skuffe unna for å bruke deleren. Funker veldig greit hos meg. Er ikke ute etter å "rakke" ned på Primoen din ReneR, bare forbrukeropplysning :D Må innrømme at det frister med Primo!

Jeg bruker deflektor over den "passive" siden og fyrer kun opp i den "aktive" delen. Har som regel alltid kull liggende i grillen så da slipper jeg skuffe unna for å bruke deleren. Funker veldig greit hos meg. Er ikke ute etter å "rakke" ned på Primoen din ReneR, bare forbrukeropplysning :D Må innrømme at det frister med Primo!

NilsH tok det ikke som negativ. prøver bare å forklare litt forskjell på de, men det er ikke så lett. 

Valget for meg falt på Primo, pga. at den er oval. "er alltid redd for å få for liten plass. 

Derfor vil jeg også anbefale den til andre.

PS: syrefast topp til Primo'n er et sted i Atlanterhavet. 

1 person likes this

NilsH tok det ikke som negativ. prøver bare å forklare litt forskjell på de, men det er ikke så lett. 

Valget for meg falt på Primo, pga. at den er oval. "er alltid redd for å få for liten plass. 

Derfor vil jeg også anbefale den til andre.

PS: syrefast topp til Primo'n er et sted i Atlanterhavet.

Big Joe er vel litt større enn oval xl om ikke jeg tar helt feil?

Svaret på trådens spørsmål er "ingen kommentar" :)

Når det gjelder pris på Kamado er vel Monolith billigst og inkludert mest utstyr, (les komplett), ved levering.

Størrelser diskuteres.., den som virkelig kan grille klarer dette også på en "liten" grill :P

3 people like this

Og med Arilds treffende oppsummering, lar vi tråden gå tilbake til det den handler om...

3 people like this

tallet er 16......... :ph34r:

Henning

4 people like this

Har vanskelig for å tro at noen slår deg der Hening ;)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By grillcaines
      Hei, alle!

Registrerte meg her idag i jakten på en god støpejernsform på 57 cm diameter /rund til min Weber Master Touch 57. Innviet den 17. mai og resultatet ble perfekt. Jevn og fin varme over det hele og lett og forutsigbar å jobbe med :-) 

Kullgrill er min greie men ser at gass og andre typer kan være kjekt i sine sammenhenger. Noen som har tips om ren 57 cm støpejernsrist til min weber? Har også vurdert GBS risten med mulighet for innsats av 30 cm Ø indre grillrist. Tips mottas med takk : )
    • By KJoe
      Hei, håper jeg kan få litt hjelp her med et problem jeg har med min Kamado Joe Big. Jeg sliter med å få skikkelig varme på grillen!
      Har tidligere grillet på en Weber Ø47 med briketter og da hadde jeg ikke sjans å holde handa nær grillrista, mens på kamadoen kan jeg holde handa nesten nede på rista. Sliter med å få en skikkelig "searing" på grillen og det blir mer som en komfyr.
      Jeg har grillet sikkert i overkant av 10-12 ganger, men har sålangt ikke fått mer enn 200 grader på termometeret. Da snakker jeg om det som er i lokket på grillen.
      Jeg har brukt Gastronaut grillkull, både med store biter og med mindre biter. Jeg har typisk fylt opp et opptenningsrør med kull (standard rør fra weber), men også brukt mer kull og tennbriketter. Bruker altid firebox divider og fyller opp ene siden. Jeg har spjelet helt oppe både i topp og bunn. Noen som har tips til hva jeg bør tenke på for å få skikkelig varme på kullet? Trenger jeg mer kull?
    • By Sissel
      Har noen erfaring med Big Green Egg XL, evt. Primo Oval XL, eller vet noe om forskjellen på disse modellene? Og er det noen som kan si litt om evt. fordeler/ulemper i forhold til ordinære kullgriller? Og til sist, jeg har sett Andreas Viestad snakke varmt om bruk av ved i stedet for kull - det skulle jeg gjerne testet ut. Er det noen som vet om disse keramiske ovnene har plass for ved? 
    • By Grillpjokken
      Ville prøve å lage beef jerky i offsetsmokeren min, da jeg så Arild lagde det for en tid tilbake. Ble ikke så aller verst men lå nok litt lenge og så skal jeg bruke litt mindre chiliflak neste gang!  Lå drøyt 4 timer i eikerøk men ble ikke helt askebeger. Men litt mildere røksmak vil nok ikke skade. Og så ble en del av bitene litt sprøe istedenfor seige. Vil prøve dette igjen senere en gang med noen justeringer. Mulig jeg prøver de i WSMen og. Vi lyt sjå. Legger ved et bilde av "kjøpe-jerky" for sammenligning.

Kjøpte 500g med skivet "Harrykjøtt" i Sverige. Flatbiff etter det jeg kunne google meg til.

Marinerte i dette over natten:
      1 tbsp red chili flakes
      1 tbsp onion powder
      1 tbsp garlic powder
      1 tbsp paprika
      1 tbsp ground black pepper
      1/2 cup soy sauce
      1/2 cup teriaki sauce
      1/4 cup Worchestershire sauce
      1/4 cup Brown sugar
      1/4 cup maple sirup

• By Grillpjokken
      Ja så har man endelig fått seg en offset smoker. Joe's Barbeque & Grill Chuckwagon 16" fra tyske Rumo. Kan nesten regnes som et impulskjøp, og jeg holder René helt og fullt ansvarlig, da det var han som delte en link fra finn.no med denne til salgs.  Har hatt lyst på noe sånt lenge og gleder meg til å se den etter endt tur ombord på jobb.... 

Den er ikke like stor i diameter som Henning's Yoder, ei heller så stort grill/røkeareale i hovedkammeret som René's Klose men den er i hvertfal laget av tysk panserstål på 1/4" tykkelse. Samme tykkelse som bl.a. Yoder. Og den har jo er røketårn eller hva man skal kalle det.

Er det noen her som har erfaring med denne type smoker?
      Hvordan blir tempen i tårnet hvis man f.eks har ca 120 grader i det horisontale hovedkommeret?
      Erfaringer med fyring med kull og kun ved på en slik eller offset smoker generelt?

Alt av interesse.

Jeg venter i spenning.