Ragnhild

spm om røking av laks..

12 posts in this topic

Jeg har et spørsmål til dere som røker laks/ørret og denslag på grillen..
Jeg er glad i laks - men røkelaks, altså den kaldrøkte som selges i skiver til pålegg er jeg ikke spesielt begeistret for. Har kjøpt inn planke for å tilberede fisk på grillen, men har ikke turt å prøve på det, rett og slett fordi jeg er litt redd for at smaken beveger seg mot røkelaks når jeg er ferdig. På grillaften med Bent Stiansen på Ski bygg sist, fikk jeg smake på no laks han hadde gitt varme og røk - og ble enda mer skeptisk, kan man jo si.

Er det noen av dere som tør å begi dere ut på å beskrive smaken? ..for meg holder det med et "du bør nok like røkelaks for å like varmrøkt laks fra grillen"..

Har røkt mye laks på sedertre-planker, og jeg synes ikke det minner om røkelaks. Mulig det kan bli slik med annet treverk.

Klarer ikke å beskrive smaken, men sedertre er igrunnen en mild røk-smak. Så det må ganske enkelt bare prøves :)

Laks på sedertre er utrolig lettvint og knallgodt spør du meg. Har igrunnen fått overdrevet mye skryt for det når jeg har servert det til gjester.

1 person likes this

Har aldri fått laksen på grillen til å smake som den ferdige kaldrøkte!

Pleier å kryddre med Chef Paul Salmon magic!

2 people like this

Smaken ved varmrøking er helt annerledes enn kaldrøkt!

Jeg pleier å pensle laksesiden med et godt lag Dijon-sennep og deretter strø godt med brunt sukker på. Pakker deretter inn i plastfolie og lar det ligge naten over.

Røker alltid med Pecan, og har fått tilbakemeldinger som "den beste fisken jeg noengang har smakt"

Henning

1 person likes this

Laks æææææssj...  :D  

2 people like this

#pusterlettetut  Var redd for at det smaker som røkelaks - det er sånt som jeg spiser når jeg må, og det vil si når jeg får det servert.. Ikke noe som frister å lage selv, med andre ord. Men da skal jeg prøve - jeg tror det er sedertre i de plankene jeg kjøpte på Jernia i fjor eller året før. Vi prøver så mye på grillen, men fisk har vi ikke vært så ivrige på, og det er jo sunt og godt - selv om  -som dere ser - minst en i husholdningen vår er av en annen oppfatning..

Edited by Ragnhild

Stor forskjell på varmrøkt og kaldrøkt fisk. Men også stor forskjell på kvaliteten på kaldrøkt laks. I Oslo er det en som røyker fantastisk laks. http://www.osloby.no/Skrei-maset-undergraver-den-virkelig-gode-fisken-7847009.html

Mye av den laksen som selges i dagligvarebutikkene er ikke røkt, men de har sprøytet på syre. Tragisk at det kan kalles røkelaks.

Kaldrøkt fisk er vel røyket på rundt 20 grader og varmrøkt er omtrent 70-80 grader om jeg ikke tar feil. Men 110 grader med litt røykeflis blir godt det også. Bare ikke for mye røyk, og heller ikke av den kraftige sorten. 

Fredrik - det har du helt rett i, som med alt annet så er det selvfølgelig forskjell på kvaliteten! Men uansett hvordan du snur og vender på det, synes ikke jeg at kaldrøkt fisk er spesielt godt. Jeg må nok prøve meg på varmrøking av laks en vakker dag!

Har lest at en del folk fukter ferdige planker som de deretter fryser, tiner de 10 min i varmt vann før bruk. Gnis så inn med urter for å avgi smak under grilling.

2 people like this

Har grillet og varmrøykt store mengder laks, og flere av disse rettene har vært gjengangere på terrassen her.., men det må ikke være laks, torsk som på bildet fungerer veldig bra.

Varmrøykt+torsk+9.jpg

5 people like this

Litt sent innpå her men det bildet så jo bare helt fantastisk ut. Good presentation!

1 person likes this

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now