olela

Bacon soda

3 innlegg i emnet

Say no more!

IMG_0360.thumb.jpg.8dd13d7aa0633b391c5ee

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som ser ironien her :D 

Diet_coke_bacon.thumb.jpeg.4bdf730eb763d

5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Anthony
      Jeg snakket med en slakter(frivold) og fikk pris på 139,- kiloen uten svor, syntes det kanskje var i meste laget for litt grisemage.
      Er det noen som vet om dette er dyrt eller helt vanlig pris i Norge?
    • Av olela
      Minstemann i heimen fylte nylig 1 år, og vi hadde besøk av familie fra Oslo.
      Det har blitt en vane at far i huset ordner grillmat hver gang vi har besøk, og denne gangen var intet unntak.

Tidligere har jeg ofte laget svinefilet fylt med krydderost, og surret i bacon. Knallgod mat, og jeg så ingen grunn til å droppe dette denne gangen eller.

Men vi måtte jo ha mer mat enn som så, og denne gangen tok jeg endelig for meg Bacon Explotion. Har lest så mye positivt om denne at jeg nesten er flau over å ikke ha gjort det før.
      Fulgte oppskriften herfra: http://bbqpitboys.com/recipes/bacon-bomb-explosion

Her er alt klart til å rulles sammen for så å rulles i bacon. Løk, paprika, bacon, ost og rub-krydder på toppen av ca 800g med svinekjøttdeig (av den "tunge" typen )

Her begge to på grillen:

Ferdige og klare for servering. Smurte på Sweet Baby Rays BBQ saus ett par ganger den siste halvtimen.

Servert!

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt skuffet over Bacon Explotion. For all del var den god, men det ble litt for mye farse-preg over det hele etter min smak.
      -og kanskje litt for mye løk... Men det er tydeligvis forskjell på smaksløkene til folk, for gjestene syntes den var bedre enn svinefileten...
    • Av olela
      Hvordan griller dere bacon på grillene deres?
      Da tenker jeg på helt vanlige bacon-skiver. Ikke snurret rundt noe som helst.

Direkte/indirekte? Temperatur?

Noen triks?
    • Av padda
      Da var kameraet ladet, og bildene klare til å legges ut.

Det er en stund siden sist jeg fyrte opp WSM-en min. Jeg har komt dit at det er litt tiltak, og derfor syns jeg det var en god idé å få så mye på samtidig, som mulig. (Husk at jeg har den lille WSM, så det er ikke plass til veldig mye..)

For en stund siden kjøpte jeg en fantastisk bok, som heter Charcuterie: The Craft of Salting, Smoking and Curing. Her har jeg funnet mye inspirasjon, og fra denne boken hentet jeg her for et par helger siden to oppskrifter: Røkte pølser, type Andouille, og hjemmelaget bacon. Har tidligere laget en batch med Pancetta, som basicly er svineribbe som er saltet men ikke røkt. På godt norskt skal det være røkt for å være bacon. Til pølsene ble det anbefalt å bruke svinenakke, så da var veien kort til å kjøpe litt ekstra, og lage en PP mens smokeren likevel var i gang.

Bildene, (med utfyllende kommentarer):

Sideflesk fra slakteren. Dette skjer én uke før røykingen.

Rubbet med nitritsalt, sukker, og diverse krydder.

Vakumpakket, og ligger i kjøleskapet en uke.

Så, dagen før dagen:

Svinenakken delt i to: én del til PP, og én del til pølser.

PP blir marinert med denne.

Her er pølsenakken delt i terninger, og blir blandet med en del krydder og rødløk.

Hadde ingen bilder av prosessen, hadde hendene fulle, men dette er resultatet. For å være min aller første gang med pølseskinn, er jeg rimelig fornøyd med utseendet.

De henger til tørk et par timer på kjøkkenskapet. Da fester røyksmaken seg bedre, visstnok.

Nydelig vær for å holde på ute!

Fikk det for meg at pølsene skulle henge, for det hadde jeg sett på en blog, men jeg vet egentlig ikke om det var veldig nødvendig. Uansett lagde jeg et hengeoppsett under den øverste risten på smokeren.

Snart klar. (Dårlig pyro-bilde.. Beklager.)

Pølsene klar!

PP til venstre, bacon til høyre.

Og pølsene under.

Og sånn gikk timene..

Baconet ferdig. Kutter av svoren nå etterpå. Den smakte forøvrig himmelsk!

Bacon!!

PP ferdig.

Middagen den kvelden ble PP med Pauls supre saus til super mat.

Baconet ligger i frysen, og forsvinner litt og litt. Pølsene hadde jeg desverre ikke noe bilde av når de var ferdig, men de forsvant ganske kjapt i løpet av helgen de også!

-Paul