McBBQ

Pizzastein

4 posts in this topic

På grunn av månedens råvare som er pizza har det blitt litt frem og tilbake med stein, stål og uten noe. Jeg har selv stekt min andel pizzaer rett på rist og har da hatt kull/briketter rundt kanten og ikke noe på midten. Noen ganger når jeg har laget "pizza" uten å lage pizza, det vil si pizzabunn og servert den som brødtilbehør til grillmaten, da har jeg lagt inn en liten stekeplate og satt denne på tre brusbokser for å få det litt opp i høyden så toppen får like mye varme som bunnen.

Dere som bruker pizzastein/stål, har dere kull/briketter under steinen/stålet eller har dere kullet/brikettene rundt kanten og ikke noe på midten. Bare lurer siden jeg vurderer å kjøpe pizzastein

NB! Jeg griller ALLTID MED lokk så det tar jeg som en selvfølge!

Med kull direkte under Weber sin stein blir den fort så varm at bunnen brenner seg. Når jeg har forsøkt med å legge kullet i ring ytterst, synes jeg ikke at jeg fikk varme nok. Jeg har løst dette ved å kjøpe en ekstra (billlig) stein som jeg legger på risten for så å legge den andre steinen oppå med luft mellom. Jeg brukte tre syrefaste muttere denne gangen men har også brukt en forhøyet rist til dette (etter tips fra ArildH). 

Fredstone sier at med sine steiner er det fullt mulig å legge kullet direkte under. Det er flere her inne som har stein fra Fredstone som sikkert har erfaringer med dette.

1 person likes this

OK! Tusen takk for tipsene! 

1 person likes this

Kjører full fyr over hele grillen med Fredstone, funker fint det :)

1 person likes this

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By VegardLofnes
      Andre halvdel av «Bbq-brødre hektet på smoking».

Har elsket matlaging lenge, og siden det ble kombinert med flammer har jeg vært solgt.

Har gjort endel prosjekter på gefühlen (lam på åpen flamme etc), og laget en smokebox med min bror der vi forsøkte oss på brisket.

Men vil ta steget videre, og få tips og lære av andre som har holdt på med dette lengre!
    • By Steinarlofnes
      Hei Vi er to brødre som i mange år har elsket matlaging og spesielt grilling. Vi har hatt flere gøye prosjekter med grilling av store stykker kjøtt over åpen flamme. Så bygget vi oss en svær smoker (røykboks) der vi lagde vår første brisket. Det var stor suksess! Vi er helt i startgropen, men er blitt hektet på smoking. Vi må lage brisket igjen.. og alle de andre klassikerne. Men det er søren ikke lett å få tak i de rette kjøttstykkene her i Norge. Så mens jeg googlet rundt fant jeg dette forumet. Endelig noen i fedrelandet som forstår hva vi snakker om.
    • By ecount
      Hei,

Jeg arvet nettopp denne grillen av min far, og lurer på om noen av dere kjenner til hvilket merke det er? HAr snakket med landmann på telefon, og de kunne fortelle at det ikke var en av deres modeller. 

Takk for hjelp!

• By SAS
      Hei

Ny griller her. Kom over denne siden mens jeg prøver å finnevut hvilken kamado grill jeg skal fåeg. Tidligere hatt en gassgrill. 
    • By 84mm
      Kom over denne siden.. Ser bra ut.. 
      https://hankstruebbq.se/