thostr

Kamado og pizza

18 innlegg i emnet

Pizza-baking på Monolith inngår nå i ukeslutt-ritualene, og det finnes vel bare ett moderne onomatepoetikon som kan beskrive hvordan dette er: "omnomnomnom"!

Som med nesten alt annet her i livetså er det rom for - og glede i - å få til forbedringer! Mens vi får en bunn som etter mine egne begreper er nær perfeksjon, så sliter vi litt med å få nok varmebehandling på toppen og stekeskorpe på osten. Vi steker som oftest pizzaene på rundt 275 grader, og med topp-ventilen åpen. Det blir da antydninger til skorpe, men litt for bløtt fyll. Har forsøkt å gå opp endel grader - til 325 - men det har egentlig bare ført til problemer i form av forkortet steketid. 

Jeg tror problemet ligger i at vi ikke bruker nok indirekte varme - jeg har hatt et par mislykkede forsøk på å bruke varmedeflektoren nede i kamadoen, fikk da ikke høy nok temperatur - men tror vel at løsningen ligger her. Vi bruker nemlig bare pizza-plate på toppen av grillristen. 

Andre kamado-pizza-elskere som har betraktninger? 

Endret av thostr
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråde vil jeg følge. Håper det kommer noen vettuge svar her. Har akkuratt fått meg pizza-stein til potta mi jeg også, men har ikke fått prøvd den ut ennå.

Vet i alle fall at @ReneR og @Ragnhild har samme rituale som deg, så håper de har noe fornuftig å komme med :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i varmedeflektorene og lukker toppventilen når jeg legger på pizzaen og steker den ved 350 grader.

Ser også en del som legger pizzasteinen på forhøyningsristen. 

DSC_0609.thumb.JPG.85e7085de6fab31783d01

DSC_0502.thumb.JPG.7f5dfc3214b33512ccdb2

Denne tråde vil jeg følge. Håper det kommer noen vettuge svar her. Har akkuratt fått meg pizza-stein til potta mi jeg også, men har ikke fått prøvd den ut ennå.

Vet i alle fall at @ReneR og @Ragnhild har samme rituale som deg, så håper de har noe fornuftig å komme med :D

klart jeg har.. :) 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Griller pizza'n på big joe, og følger anbefalingen om å legge deflektorplaten på en medfølgende ramme på øverste posisjon. For så å legge pizza-stein oppå denne. Fungerer utmerket for meg.

Sist var den oppe i 420 grader og da var pizzaen ferdig på litt over 2 minutter. Kanskje en anelse brent i bunnen, men det var nok mest at jeg burde tatt den av før. Var så varmt da at metall-båndet rundt toppen ble løst, og kan ikke si jeg likte det helt.

En annen viktig sak er å ikke ha på for mye fyll, for da blir den for treig å få ferdig på toppen og med tilhørende brent bunn.

Endret av jahaugum
3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tynn pizzabunn og ikke for mye fyll er nøkkelen til suksess på selve pizzaen. Høy temperatur er også viktig - 275 som du har prøvd på er minst 50 grader for lite. Steketiden når vi lager pizza varierer, men i løpet av 3-4 minutter er mye gjort! Trenger den lenger steketid på denne temperaturen, så tror jeg faktisk at problemet ligger i det du gjør på kjøkkenet, ikke i det du gjør på grillen. Jeg drar bunnen så tynn som jeg tør, for å si det sånn (bruker ikke kjevle)

.. og nå fikk jeg lyst på pizza, så da får vi håpe værgudene er med oss til helga!

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar! Pizzabunnene våre er tynne som løvblad. Enig i at det kunne ha vært problemet. 

Neste gang så blir det:

* deflektor på
* 325+ grader
* variere med toppventil av- og på

Bilder følger! 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

får satse på at du knekker koden! Pizza på grillen er helt supert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

får satse på at du knekker koden! Pizza på grillen er helt supert!

Ja, det er helt supert. Jeg vil si at vi har knekt koden, vi lager langt bedre pizza enn dedikerte italienske resturanter i Tromsø-regioner får til. Ja, heeelt objektivt sett. Nå er det super elitedivisjon vi sikter etter :-)

Vi bruker endel fersk mozarella, det kan være at vi ikke klemmer av de nok væske, har jeg kommet på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du bruker den mozzarella typen som er pakket i pose sammen med lake, så tror jeg nok at det kan bli litt fuktig ja.. Har du prøvd den fastere typen? den som kan rives? jeg vil tro at den egner seg bedre til pizza i og med at den er tørrere - uten at jeg er 100% sikker på det

Endret av Ragnhild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helgens pizza-runde ble gjort med indirekte varme dvs. deflektor-plate på - nederste posisjon. Jeg slet litt med å holde temperaturen over 300 grader, muligens jeg som ikke var nøye nok med klargjøring av grillen (var nokså mye rester igjen fra forrige runde). Prøvde også å stenge toppventilen dvs. legge lokket på men med full åpning, mens vi stekte. Det ble til at første runde (vi lager gjerne 4-5 små pizzaer) ble laget på 320 grader, og hadde en langt penere stekeskorpe på toppen enn det vi har fått til før. Omtrent 5 minutter steketid. Yay! Temperaturen droppet så 10-15 grader per steking, og den siste pizzaen var nokså nært det vi vanligvis lager.

Så det ser lovende ut med høyere temp og indirekte varme. Neste runde blir med carefully selected and prepared coal.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rema 1000 kullet fungerer godt til pizza. Og jeg bruker restekullet som er igjen, men jeg rører i det får å fjerne mest mulig aske.

Pass også på å tømme den for aske så du får mest mulig gjennomlufting, så vil ikke temperaturen falle så mye når du stenger toppventilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Mine faste Askepott-ritualer er å røre i asken til det som ligger over risten har ramlet ned, og så tømme dette. Gjør det alltid, og så prøver jeg å passe på at det ligger noen litt større og nye biter nederst mot grillristen slik at det ikke skal bli tett. I det siste så har jeg brukt "El Gringo"-kull. Pris og reklame på pakken tilsa at dette skulle være good stuff med store biter, men det var sannelig ikke mange store biter i den pakken jeg kjøpte. Dvs. sammenliknet med mitt go-to-kull - Gastronaut Quebracho. Skal prøve "El Cheapo" altså IRMA 1000 neste gang - det er vel faktisk nesten det eneste grillkullet som selges i Tromsø som jeg ikke har prøvd ut nå...

Endret av thostr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Mine faste Askepott-ritualer er å røre i asken til det som ligger over risten har ramlet ned, og så tømme dette. Gjør det alltid, og så prøver jeg å passe på at det ligger noen litt større og nye biter nederst mot grillristen slik at det ikke skal bli tett. I det siste så har jeg brukt "El Gringo"-kull. Pris og reklame på pakken tilsa at dette skulle være good stuff med store biter, men det var sannelig ikke mange store biter i den pakken jeg kjøpte. Dvs. sammenliknet med mitt go-to-kull - Gastronaut Quebracho. Skal prøve "El Cheapo" altså IRMA 1000 neste gang - det er vel faktisk nesten det eneste grillkullet som selges i Tromsø som jeg ikke har prøvd ut nå...

El Gringo Quebracho  og Gastronaut Quebracho er det samme kullet "har en liten fugl kvitret i mitt øre".
Muligens litt forskjellig sortering. men jeg har hatt mye stort i de jeg har fått. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Da må jeg ha vært uheldig, for pakken min var under Biltema-nivå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått ut fingeren å laget pizza noen ganger nå jeg også. Legger reflektorplaten oppå risten eller den stjerne-rist-dingsen til KJ, også pizza-stein oppå der igjen. Full åpning på spjeldet nede, og helt åpent i toppen, får da ca 320-340 grader med restaurant-kullet fra KIWI. Funker helt prima for min del, og bunnen blir akkurat så sprø jeg vil ha den uten at den blir brent...

Den tørre mozzarellaen dere snakker om, hvor får man kjøpt slik? Finner bare den i lake jeg!? 

Mmmm... Fikk lyst på pizza nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror også jeg skal prøve å ha deflektorplaten rett under pizza-platen. Mozarellaen jeg brukte nå sist var denne:

arla-apetina_finello_mozzarella.jpg

Coop har en liknende selvprodusert sak som også har fått grei omtale (http://www.bramat.no/kosthold/tester/1094-bramat-tester-revet-ost-2013). Jeg skal nok dog ta turen tilbake til fersk mozarella så snart jeg sorter ut temperaturstabilitet på 300+ grader.

Skeier litt ut her nå i dag med sous vide + entrecote,  i anledning godværet....

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger reflektorplaten oppå risten eller den stjerne-rist-dingsen til KJ, også pizza-stein oppå der igjen. 

Stjerneristdingsen? Er det det som kalles Accessory Rack eller har du noe gøy jeg ikke vet hva er?:huh: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok det den heter ja. Kom ikke på det i farten ;)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå