14 innlegg i emnet

Ja så har man endelig fått seg en offset smoker. Joe's Barbeque & Grill Chuckwagon 16" fra tyske Rumo. Kan nesten regnes som et impulskjøp, og jeg holder René helt og fullt ansvarlig, da det var han som delte en link fra finn.no med denne til salgs. :D Har hatt lyst på noe sånt lenge og gleder meg til å se den etter endt tur ombord på jobb.... 

Den er ikke like stor i diameter som Henning's Yoder, ei heller så stort grill/røkeareale i hovedkammeret som René's Klose men den er i hvertfal laget av tysk panserstål på 1/4" tykkelse. Samme tykkelse som bl.a. Yoder. Og den har jo er røketårn eller hva man skal kalle det.

Er det noen her som har erfaring med denne type smoker?

Hvordan blir tempen i tårnet hvis man f.eks har ca 120 grader i det horisontale hovedkommeret?

Erfaringer med fyring med kull og kun ved på en slik eller offset smoker generelt?

Alt av interesse.

Jeg venter i spenning. :)

Joes Barbeque - Grill Chuckwagon 16 toms 3.jpg

5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling på det du spør om, men... GRATULERE :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ReneR hadde ikke på seg linsene den dagen :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer masse, sååååå gøy at flere går for stål:):)

Jeg har stort sett fyrt med eik i min Yoder, men fyller på med kull og evt. briketter underveis hvis jeg har det for hånden (bare for å spare på veden liksom).

Henning

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden skrev yetiman:

Gratulerer masse, sååååå gøy at flere går for stål:):)

Jeg har stort sett fyrt med eik i min Yoder, men fyller på med kull og evt. briketter underveis hvis jeg har det for hånden (bare for å spare på veden liksom).

Henning

Takk for det. Er jo liksom vant til å tråkke rundt på stål halve året, så det falt helt naturlig... :lol:

OK. Men med ved må man vel ha god trekk i forhold til med briketter eller kull for å ikke overrøke maten eller?

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden skrev Grillpjokken:

Takk for det. Er jo liksom vant til å tråkke rundt på stål halve året, så det falt helt naturlig... :lol:

OK. Men med ved må man vel ha god trekk i forhold til med briketter eller kull for å ikke overrøke maten eller?

Det blir ikke så mye røyksmak av ved, den brenner ganske varmt.  Selv bruker jeg chunks ved siden av får å få ordentlig røyksmak.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har noe lignende, en slik:

1628CC Deluxe smoker pit

Jeg bruker sjelden "skapet" fordi temperaturen der ikke blir høy nok. Kan sikkert få det til å bli rundt 250F i skapet, men da vil det nok bli altfor varmt i tønnedelen og ikke minst i brennkammeret. Bruker skapet mest til å holde ting varmt eller etter at ribs'ene er i folie kan det også gå. Hvis noen har noen tips om varmefordeling og hvordan jeg bedre kan utnytte skapet så hører jeg gjerne om det.

Brennkammeret mitt begynner å bli litt slitent. En del av original-lakken har flasset av og det har vært noe rust enkelte steder. Pusset vekk rust i fjor og sprayet det med varmebestandig lakk. Spraylakken gir et tynt lag og er ikke så fin som originallakken.

Da jeg kjøpte den fikk jeg en god del hickory-ved med på kjøpet. Var veldig gøy å fyre med det, men etter at det ble brukt opp har det gått i briketter ispedd chips eller chunks. I fjor var det en del butikker i mitt område som førte chunks, men nå har jeg bare sett chips. Skulle gjerne hatt chunks eller helst vedkubber. Vurderer å kjøpe en mengde eikeved for å fyre med det. Det er noe med vedfyring som setter en ekstra piff på prosessen.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P.g.a. jobb, etc. har først nå smokeren kommet hjem. Tunge saker men gikk greit uten at noen løftet på seg brokk. 

Da den har stått ute, har den fått noen sjarmerende rustflekker.

Blir vel litt pussing og maling etterhvert. Men er jo en del stål å ruste på, så jeg er ikke så veldig bekymret.

Prøver meg med briketter først men må jo få tak i noe eik etterhvert.

IMG_7711.jpg

5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro..  
Se på rust som sjarm, å holde sånne pene kan du bare glemme. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasking og oljing i dag. Snart klar for testing med mat. Får se åssen det går.... Bonden var tom for eikeved, så får kjøre med briketter og noen chunks til å begynne med :-)

IMG_7704.jpg

IMG_7866.jpg

IMG_7874.jpg

IMG_7875.jpg

IMG_7880.jpg

IMG_7958.jpg

IMG_7959.jpg

IMG_7961.jpg

IMG_7969.jpg

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vakkert! :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Ole sier, vakkert, og enda bedre blir det når du får brukt den litt. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første test med mat. 10 små babybacks. Litt for fullt kanskje men. De to siste bildene er etter en drøy time og tid for å rotere litt på stykkene. Et jo veldig ujevn temp i disse så har bestilt en heat convection plate for jevnere temp.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden skrev Grillpjokken:

Første test med mat. 10 små babybacks. Litt for fullt kanskje men. De to siste bildene er etter en drøy time og tid for å rotere litt på stykkene. Et jo veldig ujevn temp i disse så har bestilt en heat convection plate for jevnere temp.

Legger du maten tettere ved fyrboksen så trekker varmen lenger inn i smokeren. da vil maten fungere som en heat convection plate.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Soanca
      Heisann!

Nå har jeg allerede laget et innlegg (se nedenfor) før jeg presenterer meg, håper det er greit

Jeg har vel grillet omtrent hele livet, men da vanlig grilling, varmt og raskt. Nå i litt mer moden alder har jeg fått smaken på bbq og low 'n slow! NAM!

Har bodd i Bergen siden 1996, men vokste opp i Haugesund. Jeg (vi) har i tillegg til utepeisen m/grillrist en Weber Performer 57 cm med gasstenner. Gasstenneren var grei nok, men har sluttet å bruke den da jeg synes det er greiere å fyre opp med tennposer/-briketter. Bbq-er stort sett store stykker av storfe og gris, men også en del kyling hvis jeg bare har en times tid å lage maten på. Røyker med knyttenevestore bjørkevedbiter. Satser på å kjøpe en sekk eikeved i stedet før vedsesongen slutter. Fikk ikke fyrt opp Weberen i januar, men har grillet to ganger i februar, så grillsesongen 2017er i gang for min del  

Siden tilstrekkelig antall griller (n) visstnok følger formelen n + 1, så er jeg på jakt etter en eller annen kamado (tror jeg). Jeg har tidligere vurdert Traeger og Yoder, men jeg ser for meg at jo mer elektromekanisk, jo mer feil og problemer vil oppstå i fuktig vestlandsvær ved bruk av pellets. Kull og briketter er nok veien jeg går videre.

Håper på mange gode innspill og inspirasjon fra likesinnede

Jeg finnes også på Instagram under navnet soanca (kun bbq og annen matlaging, så langt )

Mvh André

• Av haavardk
      Hei!

Trenger litt hjelp her:
      Jeg får levert et helt lam i morgen, som jeg skal tilberede på søndag. Det er 10-15 kg.
      Hva gjør jeg? Noen som har gjort noe lignende før?

Maten skal være klar i 16 tiden på søndag.

Min foreløpige plan:
      -Lørdag morning: Rub
      -Lørdag kveld: fyr opp smokeren på 110C og legg på lammet.
      -Søndag 02:00: dynke med noe saus (har en liten gutt som våkner da likevel)
      -Søndag 0700: Opp å stå, dynke med mer saus.
      -Søndag 11:00: Skru opp tempen litt?
      -Søndag 1600: Ta av lammet, skjære, kutte, servere

Andre forberedelser? lage snitt noe sted? surre med hyssing?
      Snu dyret underveis?
      Hvilken saus bør jeg dynke med?
      Tips til rub?
      Tid temperatur?? (F.eks lørdag kl 2200 - søndag 1530 = 17,5 timer @  110C) Er det litt vel lenge?

Legger ut fine bilder underveis

• Av MeatandMetal
      Heisan folkens,
      Har søkt og sett og lett, men finner ikke et definitivt svar. 
      Når det er snakk om butcher paper på yankeestansk (altså US-engelsk) er det det samme vårt gråpapir?
    • Av MeatandMetal
      Heisan folkens,
      Ny på forumet her, men ikke når det gjelder grilling.
      Bruker en Espegård bålpanne på hytta, fyrt med en blanding av briketter og egenfelt ved.
      Hjemme er jeg så heldig at jeg fikk en Traeger Pro 34 til 40 årsdagen min nylig. 
      Å lage mat med ild, enten det er ved, kull eller pellets er en av mine store lidenskaper. 
      I bokhylla står bøker av Francis Mallmann (den store helten), Aaron Franklin og Meathead Goldwyn.
      Og som så mange andre tenåringsjenter har jeg også en blogg: fyrogflamme.blogg.no
      Vi talast!
    • Av Kim
      Hei.  Er blitt en heldig eier av en yoder durango.  Så no skal det bli masse gode fine helger fram over.