zyC

Primo Oval Junior

21 innlegg i emnet

Hei,

Ganske fersk på forumet. Oppdaget det så og si i skrivende stund. Artig med et Norsk miljø innen grilling.

Er 28 år og grillet siden jeg var 19, uten at jeg har tenkt videre utover at det finnes et miljø innen dette. Har testet alt av mat på grillen, alt fra sjømat til gryter og kjøttmat, baking, samt røyking av mat. Alt på en billig Weber grill.

Siste tiden har jeg laget eget grillkrydder ved å tørke forskjellige urter og chilli, samt å tilsette krydderier.

Skal også starte med sylting av forskjellige frukt og grønnsaker som rødløk, forskjellige typer chille, mango, etc. for å ha på grillen.

Nå tenker jeg å ta et steg videre og gå til innkjøp av en Primo Oval Junior og gå vekk i fra stålgrill.

Har lest på forskjellige fora at hvis man skal gå for kjeramisk grill så er det Primo man skal gå for?

Noen her som har erfaring med Primo Oval JR?

Er det verd pengene?

Funker den om vinteren?

Noen som har gode oppskrifter på hjemmelaget grillkrydder?

Gode forslag til hvilket syltede grønnsaker som passer til grilling?

Takker for svar!

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen

Tipper du får rimelig mange svar så fort resten av gjengen ser posten din.

Vi er og på fjesboka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen. 

Har selv en Primo Oval XL, og er meget fornøyd, har ikke noe erfaring med JR. 

Min er verd pengene.

Sommer, vinter, regn, sol eller vind, spiller ingen rolle fungerer like godt.

Skal du bare grille med den så vil den nok fungere, skal du bruke den til BBQ er jeg redd den fort blir for liten.

Men kjekt å ha selv om du må oppgradere til en større. alltid kjekt med en ekstra når man får mange gjester :) 

Sylte kan jeg ikke hjelpe deg med 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vælkommen :)

Som ReneR skriver vil nok denne raskt bli i minste laget dersom du skal lage mat til flere på denne. 

Er det Primo du har lyst på kjøper du det. Hvilke merke du kjøper spiller ingen rolle kvalitetsmessig tror jeg. I bruk er de også ca helt identiske å bruke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra. Vi er bare to i husstanden og tenker at XL muligens blir noe "overkill". Men hva er forskjell på grilling og BBQ?

Og alle de utrykkene dere bruker, hva er betyr det, slow, for eksempel.

Sylte egene grønnsaker til grilling er supergodt! Testa det hos en kompis, så det må dere prøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grilling = Hot and fast = høy varme ,kort tid

BBQ = Low and slow = Lav varme, Laaaaaaaang tid, også kjent som røyking

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grilling = Pølse, hamburger og biff

BBQ = Pulled pork, brisket, spare ribs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. Man lærer stadig noe nytt.

Langtidssteking av mat har så langt foregått i ovn så langt. Helt umulig å få til med Webergrillen jeg har nå.

Blir spennende å gjøre dette med en grill nå. Men må jeg gå for større utgave av Primo oval for å kunne gjøre det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden skrev zyC:

Langtidssteking av mat har så langt foregått i ovn så langt. Helt umulig å få til med Webergrillen jeg har nå.

Blir spennende å gjøre dette med en grill nå. Men må jeg gå for større utgave av Primo oval for å kunne gjøre det?

Nå vet ikke jeg hvilken grill du har, men jeg har laget pulled pork på en weber grill. 57cm kullgrillen, performer. Fungerte det altså, men det er vanskelig å få jevn temperatur over lang tid i det nedre sjiktet der og man må gjerne etterfylle til stadighet. Men om man har hele dagen fri og kan pusle i hagen og følge litt med på grillen så lar det seg gjøre med den i hvert fall. Er det en litt mindre sag så begynner det kanskje å bli vrient. 

Fikk meg en WSM etterhvert og der går jo røyking som en lek. Har fyrt den opp nå faktisk og skal ha på en 4,1kg svinenakke som skal serveres i morgen kl 17:00 så jeg håper den er klar til da :P Blir noen timer.

Nå kjenner ikke jeg til disse pottene så godt så der må noen andre svare. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden skrev zyC:

Du trenger nok en fort en litt større en JR. 

Selv hadde jeg vurdert en Primo Kamado All-In-One eller en oval L .

Skal du lage noe så enkelt som ribs til 4 så er allerede JR for liten. og prisen opp til en Primo Kamado All-In-One er bare en høvding og så får du med understell i tillegg 

Har du mulighet så gå for en XL, og du vil aldri angre. 
En grill/smoker kan aldri bli for stor, kun for liten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden skrev MagnusB:

Nå vet ikke jeg hvilken grill du har, men jeg har laget pulled pork på en weber grill. 57cm kullgrillen, performer. Fungerte det altså, men det er vanskelig å få jevn temperatur over lang tid i det nedre sjiktet der og man må gjerne etterfylle til stadighet. Men om man har hele dagen fri og kan pusle i hagen og følge litt med på grillen så lar det seg gjøre med den i hvert fall. Er det en litt mindre sag så begynner det kanskje å bli vrient. 

Fikk meg en WSM etterhvert og der går jo røyking som en lek. Har fyrt den opp nå faktisk og skal ha på en 4,1kg svinenakke som skal serveres i morgen kl 17:00 så jeg håper den er klar til da :P Blir noen timer.

Nå kjenner ikke jeg til disse pottene så godt så der må noen andre svare. 

Jeg har den Weberen du får kjøpt på tilbud hos prix, 599 betalte jeg. Den fungerer bra til grilling. Men langtidssteking blir det verre med. En av årsaken til at jeg ønsker en "potte" er rett og slett fordi den fungerer bra i all slags vær og den kan også brukes til baking.

14 timer siden skrev ReneR:

Du trenger nok en fort en litt større en JR. 

Selv hadde jeg vurdert en Primo Kamado All-In-One eller en oval L .

Skal du lage noe så enkelt som ribs til 4 så er allerede JR for liten. og prisen opp til en Primo Kamado All-In-One er bare en høvding og så får du med understell i tillegg 

Har du mulighet så gå for en XL, og du vil aldri angre. 
En grill/smoker kan aldri bli for stor, kun for liten.

Er redd for at Junior blir for liten, men på en annen side så er den stør enn den grillen jeg har nå, og det har gått bra så langt (Ikke når jeg har gjester, da blir den for liten). Med en Primo Kamado mister jeg vel muligheten med å ha en kald og en varm sone, eller tar jeg feil?

Endret av zyC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden skrev zyC:

Jeg har den Weberen du får kjøpt på tilbud hos prix, 599 betalte jeg. Den fungerer bra til grilling. Men langtidssteking blir det verre med. En av årsaken til at jeg ønsker en "potte" er rett og slett fordi den fungerer bra i all slags vær og den kan også brukes til baking.

Er redd for at Junior blir for liten, men på en annen side så er den stør enn den grillen jeg har nå, og det har gått bra så langt (Ikke når jeg har gjester, da blir den for liten). Med en Primo Kamado mister jeg vel muligheten med å ha en kald og en varm sone, eller tar jeg feil?

Du tar feil, men oval er bedre på 2 soner. Men koster vel enda litt mer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan lage to soner på Primo Kamabo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden skrev zyC:

Hvordan lage to soner på Primo Kamabo?

My bad, ingen firebox divider til den.
Er for tiden i Spania og kommer ikke inn på bbqshop.no så fikk ikke sjekket. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg får til det aller meste på en weber 57cm, skal være en veldig liten grill før det blir vanskelig å lage 2zoner.

Og jeg viste ikke om facebook siden før nå :P

Slik jeg har forstått det er pottene fine ved at de holder varmen lenge og bruker lite drivstoff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har hatt en Primo Oval Jr. i nøyaktig to år. Den er for oss komfyr nr. 2, også om vinteren. Fungerer helt glimrende, men det er som flere sier en jr. så litt lang mat, eller to veldig store nakker og den er for liten. Jeg har dog laget mat til 20 på den i en batch, en brisket og en svinenakke.

Jeg lurer på å kjøpe en ny grill, og det blir trolig en større kamado.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe å lure på, bare å kjøpe større... :) 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg gått litt frem og tilbake på dette. Har bestemt meg for å gå for enten Primo L eller XL. Men jeg har tenkt å mure meg et utekjøkken til neste år, så trenger kun grill og ikke alt det andre tilbehøret.

Men slik jeg forstår det, så følger det bare med grillrister når man kjøper Primo, for deretter å kjøpe til kullfordeler, etc. eller tar jeg feil?

En annen ting jeg lurer på med Primo grillene er hvordan man mater etter med flis, kull, etc. ved langtids røking?

PS: Kjøpte meg en Landemann Smoker (1700,-) for å ha i mellomtiden, er vel ferdig rustet til neste år. Modifisert den litt ved å legge til ovnlist samt tettet med varmebestandig silikon der det er lekkasje. Har så langt laget brisket, pulled pork og pulled beef. I helga blir det ribs ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden skrev zyC:

Da har jeg gått litt frem og tilbake på dette. Har bestemt meg for å gå for enten Primo L eller XL. Men jeg har tenkt å mure meg et utekjøkken til neste år, så trenger kun grill og ikke alt det andre tilbehøret.

Men slik jeg forstår det, så følger det bare med grillrister når man kjøper Primo, for deretter å kjøpe til kullfordeler, etc. eller tar jeg feil?

En annen ting jeg lurer på med Primo grillene er hvordan man mater etter med flis, kull, etc. ved langtids røking?

PS: Kjøpte meg en Landemann Smoker (1700,-) for å ha i mellomtiden, er vel ferdig rustet til neste år. Modifisert den litt ved å legge til ovnlist samt tettet med varmebestandig silikon der det er lekkasje. Har så langt laget brisket, pulled pork og pulled beef. I helga blir det ribs ;)

Gå for XL med det samme.. 
Det er kun rister som følger med, det andre må kjøpes til om man ønsker.
De trenger ikke mates under veis, ved langtidsrøyking tenner man kun litt kull og fordeler chunks i kuller. 
En lading med kull holder over 30 timer ved 110 grader.
Skulle du formoding ville/måtte legge på mer chunks så må risten og deflektorplater  av .

Endret av ReneR
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville bedt om "an offer I cant refuse" om de ikke rekker å gi deg et uten at du spør :-). Jeg har selv en forhøyningsrist og klarer meg med det til Jr,, mulig det er mere spennende med en forhøyningsrist til på en større grill? Har to deflektorplater med ristene og kullfordelingsplaten også. Ikke alltid jeg bruker deflektorplatene selv om jeg ønsker indirekte varme, bruker du kullfordeleren og har kull på bare den ene siden så får du fort en sone med indirekte varme selv på en Jr, ville nok hatt platene likevel.

Selv vår jr. holder ut 16-18 timer på 110 grader uten påfylling av kull, jeg pleier ikke å etterfylle røykflis. Benytter jeg flis så sprer jeg det otover kanten, ellers brenner det opp på et blunk. Chunks putter jeg ned i kullet. Jeg mener bestemt at kullet i seg selv også gir smak, det er jo ikke slik at en ikke får en røykring om en lar være å legge noe som gir røyk i kullet.

Jeg ville også kjøpt en XL med en gang om jeg ser meg litt tilbake, kanskje bare fordi det er lettere å grille ribs med mere plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden skrev Kubiskisk:

Jeg mener bestemt at kullet i seg selv også gir smak,

Kull under opptenning gir smak.  fett og saft som treffer deflektorplatene og ryker gir også smak. 
Hvit kull gir ingen smak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av wannabegrillsjef
      Hei!

Helt ny på forumet her og relativt ny når det kommer til grilling også.

Har kjøpt en traeger pelletsgrill og skulle servere entrecote av elg (2kg ca) som jeg hadde liggende etter jakta fra i fjor. Denne tok jeg opp 24 timer før jeg skulle grille.
      Denne ble krydret godt med en pepper/salt og lagt på en pelletsgrill på 107 grader. Det ble brukt pellets fra cherry da jeg ikke hadde noe annet å velge blant ) Etter 3 timer ca hadde den fått en kjernetempratrur på 69. Hadde ikke regna med det skulle gå så fort da vi skulle spise litt senere. Skrudde ned pelletsgrillen til 85 grader og kjernetempraturen minsket til 60 (Dette er vel fyfy men tror ikke jeg hadde noe annet valg.)

Jeg vil gjerne vite hva jeg kunne gjort annerledes  da jeg ikke ble så fornøyd med kjøttet som det jeg hadde regnet med, Synes det var noe tørt og smaken var ikke helt der jeg villa ha den.

Så jeg spør nå dere erfarne om dere kan komme med noen tips og tricks og hva dere ville gjort annerledes/ evt et forslag til en middag (gjerne ikke så avansert) jeg kan servere familien som virkelig får barna å kjerringa til å detta av stolen.

• Av Mortenpj
      Hei, 
      Som jeg nevnte i introen min fant jeg dette forumet i min leting etter ny kullgrill.

Etter hva jeg har funnet ut så langt er at jeg ser ut til å ha hatt helt feil oppfatning av weber. Alltid oppfattet at de selger helt vanlige griller som er overpriset grunnet merke alene.

Så jeg har av den grunn til nå ikke kikket noe særlig på weber.

Jeg ser på meg selv som nybegynner og har lagt opp ett budsjett deretter som vil si maks 5000, + ett par hundre skulle ha greit. 

Det jeg griller til vanlig er vel stort sett "det vanlige", koteletter, spare ribs(ferdig kokt marinert), pølser hamburger. Har også grillet lammelår enkelte ganger.

Som dere skjønner så er det ikke det mest avanserte jeg holder på med nå. 
      Har virkelig fått sansen for low and slow, etter hva jeg har lest her og kommer til å prøve det ut en gang i fremtiden, så jeg leter derfor etter en grill der dette vil være mulig.

Grillen jeg hadde tenkt til å kjøpe først var landmann taurus, men lite lysten til å kjøpe en grill som varer kun en sesong.

Jeg har også idet siste sett på weber performer deluxe tror jeg.

Så mitt spørsmål er om det er noen anbefalinger og komme med som passer til mitt behov og budsjett?

Dersom interessen min øker for low and slow så kommer jeg såklart til å kjøpe en mer egnet grill til dette men ser ikke behovet før jeg ihvertfall har prøvd det ett par ganger

Ble ett mye lengre innlegg enn planlagt det her.

Men forhåpentligvis er det noen som har noen gode tips :-)

• Av Julius
      Sol.no har lagd en egen grillside!

http://www.sol.no/mat/grill/
    • Av ReneR
      En liten WSM modifikasjon.
      Fant ut at det kunne være greit å kunne flytte på den uten å måtte plukke den fra hverandre.