84mm

Finsbråten spareribs

4 posts in this topic

Forsøkte, pga latskap, Finsbråten ferdig spareribs i går.. Og må si at det skuffet veldig.. Overkokte og grøtete i konsistensen.. Fysj!

Styr unna dette og lignende produkter er mitt råd..:(

2 people like this

overkokte ribs er ikke godt - det skal være litt tyggemotstand, ikke bare grøt. Sist vi lagde ribs hjemme ble de liggende litt for lenge, så de ble litt for møre (men ikke grøt, altså!)  - men hjemmelaga, over-grilla ribs gruser de ferdige sousvide ribsene man finner i butikken uansett. 

Edited by Ragnhild

Og hjemmelaget SV-ribs slår ut det meste av ribs.

Skal man bli skuffet, må man ha forventninger.

Spiste en tilsvarende i fjor, og det var ikke akkurat noen højdare nei.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By svar
      Fikk tak i litt ribbe i Sverige tidligere i uka, så tenkte jeg skulle prøve meg på dette da.
      Orker ikke å mase med WSM i dag så skal se hvordan dette går på 57cm`eren.

Her er ihvertfall siden jeg fikk tak i:

Også har jeg hatt på litt grov sennep og Pit Boys sin chili rub:

Akuratt nå venter jeg på riktig temp på grillen, 40 briketter var for mye ja......

Edit: Etter ca 30min med å prøve å holde temperaturen under 150 ga jeg opp.
      Nå ligger kjøttet på genesis med den brenneren som er lengst unna på lavest.
      Jeg fikk ihvertfall røyket kjøttet på kullet da.
    • By olela
      Nå er det rett før jeg gir opp her.
      Hvor kjøper dere spareribs eller backribs?

Er det kun Sverige som gjelder? Eller kanskje Jacobs?
      Har undersøkt med de fleste forretninger i området her nå uten hell.
      Ikke engang Brubakken kunne skaffe dette.(!) 
      Venter på svar fra Storcash, men det virket ikke som om de eller hadde så stor tro på at dette kunne skaffes. Sous vide var greit, men ubehandlet var værre gitt.
    • By padda
      Det her blir hovedsaklig en bildeblog:

5 stk spareribs rubbet med rub og latt stå i en times tid. Lagt på WSM i ca 2 timer.

Etter 2 timer, røkt på Hickory-flis.

Blir så dekket med brunt sukker og honning, før de blir pakket i alufolie med en dæsj eplejuice.

Etter ca halvannen time til på smokeren er de klar, blir så glazed og lagt tilbake i 10-20 minutt.

Servert med hjemmelaget coleslaw og pommes frittes.

Kjempemørt! Og overraskende lite søtt. Deilig.

Så kom søndagsmiddagen.
      Dette er en oppskrift av Jamie Oliver som vi har blitt veldig glad i. Den er i boken/tv-serien 30-minute meals, som vil si at det er en veldig kjapp og enkel rett, samtidig som den er meget smakfull.

Ingredienser.

1 stk entrecote bankes flat. Krydres. Oljes. Grilles.

Hakker opp grillet paprika fra glass (Oppskriften vil gjerne ha fersk persille sammen med dette).

Ferdigstekt biff legges på paprika, kjøttsafter blandes godt med paprikasafter.

Biffen kuttes i biter/strimler. Ciabatta dynkes i olje. Får ruccola eller babyleafblanding på ene siden, og smørest med et tjukt lag med kremet pepperrot på andre siden.

Monteres. Litt enkel salat ved siden av (samt resten av kjøttet). Her er det både kjøtt og brød, så vi pleier ikke å ha masse tilbehør. Entrecoten var fra Jacobs, første gang jeg har smakt den, var akkurat gått ut på dato og var utrolig mør og saftig. Pepperroten sammen med entrecoten er det som gjør hele retten. Smaker fantastisk!

Til slutt et lite bilde av noen av tingene som ble med hjem fra USA. Den store sausen var den jeg brukte på spareribsene. Den lyse sausen var (desverre) en slags sennepsbasert saus. En av gangene vi var ute og spiste spareribs fikk vi servert en lys saus ved siden av, som smakte helt himmelsk. Jeg håpet det var denne, men det var det ikke.

Paul
    • By Grillpjokken
      Er det noen som vet hvor man lettest kan få tak i rå, ukrydrede spareribs, evt. backribs i Fredrikstad-distriktet? Kan gjerne være frosne. Fikk tak i en strøken svinenakke hos Meny på Vilbergjordet men de hadde ikke ribs. Må ha noe å fore WSM'en med :-). Må vel kanskje bestilles?
    • By olela
      Var en tur innom slakteren Hole Kjøtt i Ålesund i går.
      Må virkelig si det varmer ett hjerte og se det ligger mange rå ribs i kjøledisken. Ikke ferdig marinert og kokt slik man finner dem mange andre steder, men RÅ!
      Tok selvfølgelig med alt de hadde liggende, ca 3,5 kg.

Pakket det ned i 2 poser, med 2 store ribs i den ene, og 3 litt mindre i den andre.

Pølser får man jo eller aldri nok av, så jeg tok også med meg en solid bunke av dette. På Rema 1000 i Ulsteinvik, fant jeg også noen andre lokale pølser som jeg ikke hadde sett før. Det ble til sammen godt over 4kg pølser dette, så det ble noen tunge poser å bære på

Gleder meg skikkelig til å få testet dette på grillen!