MrLofthus

Ny på grilling

11 posts in this topic

Hei!

En kar som er glad i mat men har fått øynene opp for god grillmat i det siste årene. Bare hatt gassgrill så ikke blitt optimalt.

Er nå på utkikk etter gode oppskrifter og tips, og ikke minst hvilken smoker eller kullgrill jeg skal kjøpe!

Hei og velkommen til forumet. 

Hvilken smoker eller grill du skal kjøpe er ikke helt enkelt å svare på. 

Selv har jeg prøvd ganske mye og har i dag en kamado som jeg anser som det ultimate kompromiss mellom grill/smoker. der får du alt i en pakke.

Bakdelen med de er at det er en ganske stor investering, men du har en grill i maaaange år. 
Ønsker du noe rimeligere så kommer du langt med en Weber 57 og en Weber 57 WSM, de er godt utprøvd og de virker. 

Hos oss falt valget på en Primo Oval XL og det er hverdags grillen. Men hvem merke det er trur jeg ikke spiller så stor rolle. de funger likt alle sammen og ikke har jeg hørt noe spesielt negativt om noen av de. 

Sist men ikke minst, IKKE kjøp for liten grill/smoker. som vi sier: du kan grille lite på en stor grill men ikke mye på en liten grill. 

Jeg tror da jeg ikke har prøvd denne selv at den kan være en god start,du får mye for pengene og du kan ha glede av den i mange år. 
Med litt pruting får du den store med alt ekstrautstyr for annonsert pris. 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=78089989

Håper du har blitt litt klokere, og husk at det er like mange meninger som grillere. 
Lykke til på jakten, er det noe så bare spør her eller send en PM. 

Hilsen

René Rostad

Som Rene sier, er det et skikkelig vanskelig spørsmål. For de fleste av oss er jo prisen viktig. Som nevnt, en Weber 57cm er utrolig fleksibel. Der kan du både grille og røke mindre stykker over mange timer. Som en svinenakke på et par kg f.eks. Men i såfall, kjøp en modell med askeoppsamler eller hva det heter. (fastmontert askebøtte under). 

Hei og velkommen! 

hei og velkommen til oss! Håper du vil trives, og at du kan plukke opp et og annet tips! (kom gjerne med tips og erfaringer etter hvert selv også!) 

Velkommen skal du være! 

Er det noe du lurer på er det bare å fyre løs. :D

Velkommen!

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

Takk for gode tips:D ikke investert enda. Håpa på høstsalg. Står mellom en wsm57 eller en pellets typ traeger . Erfaringer med pellets? Er det litt grillejuks?

Hei!

Nei eg er ikke ny på grilling. Er pensjonert lærer i kokkfaget.

Har bygd egen utekjøkken på hytta med grill og vedfyrtbaker ovn!

Griller mye om sommeren på hytta!

2 people like this

Hva ble det, WSM eller flisvifte?

Henning

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By VegardLofnes
      Andre halvdel av «Bbq-brødre hektet på smoking».

Har elsket matlaging lenge, og siden det ble kombinert med flammer har jeg vært solgt.

Har gjort endel prosjekter på gefühlen (lam på åpen flamme etc), og laget en smokebox med min bror der vi forsøkte oss på brisket.

Men vil ta steget videre, og få tips og lære av andre som har holdt på med dette lengre!
    • By Steinarlofnes
      Hei Vi er to brødre som i mange år har elsket matlaging og spesielt grilling. Vi har hatt flere gøye prosjekter med grilling av store stykker kjøtt over åpen flamme. Så bygget vi oss en svær smoker (røykboks) der vi lagde vår første brisket. Det var stor suksess! Vi er helt i startgropen, men er blitt hektet på smoking. Vi må lage brisket igjen.. og alle de andre klassikerne. Men det er søren ikke lett å få tak i de rette kjøttstykkene her i Norge. Så mens jeg googlet rundt fant jeg dette forumet. Endelig noen i fedrelandet som forstår hva vi snakker om.
    • By ecount
      Hei,

Jeg arvet nettopp denne grillen av min far, og lurer på om noen av dere kjenner til hvilket merke det er? HAr snakket med landmann på telefon, og de kunne fortelle at det ikke var en av deres modeller. 

Takk for hjelp!

• By SAS
      Hei

Ny griller her. Kom over denne siden mens jeg prøver å finnevut hvilken kamado grill jeg skal fåeg. Tidligere hatt en gassgrill. 
    • By 84mm
      Kom over denne siden.. Ser bra ut.. 
      https://hankstruebbq.se/