aujla

OFYR - Har noen erfaring med den?

16 innlegg i emnet

Hei

Jeg kom bort i en artikkel nylig om en kul vedgrill som heter OFYR (www.ofyr.no). Det er noe av det råeste jeg har sett av en grill. Har noen noe erfaring med den? Den virker helt ny i Norge. Hva synes dere om den her på forumet?

ofyr.jpg

ofyr2.jpg

ofyr3.jpg

ofyr4.jpg

Endret av aujla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Det der var en ny sak for meg.

Jeg har ingen peiling på hvordan denne er, men det første som slår meg er at indirekte grilling vil bli ett problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var i kontakt med OFYR og fikk vite at den har ulike soner med temperatur. Innerst er det høyest temperatur og ytterst er det lavere. Dette sier de er mulig pga den runde formen blant annet. Jeg så på videoer og det ser så kult og sosialt ut. Denne må jeg bare ha :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikkert lett å få forskjellig temperatur på plata ja. Men det jeg tenkte på var indirekte varme, slik man kun får ved bruk av lokk. Det kommer selvfølgelig veldig an på hvilken type mat man tilbereder, men for min del er i alle fall lokk Alfa og Omega.

Vil det ikke også bli veldig skittent opp på plata? Ser for meg at fett og oljer vil renne ned over kanten her.

Hva koster denne saken i Norge? Jeg fant en utenlandsk nettside som selger en modell som heter 100/100 for 1895 euro.

Til den prisen er det nok mye annet som frister meg mer. Hva med en helt vanlig Weber kulegrill? Koster 1/4 av prisen, inklusiv panner og alt annet du trenger for å gjøre tilnærmet det samme?

Men hva man har LYST på teller selvfølgelig det også. Tenk så kjedelig om man kun følger fornuften hele tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lokk får man ikke på den, nei. Men så er det jo alltid et flott syn å se på maten bli lagd og fettet brenne :) Plata sier de vinkler fint innover mot bålet slik at olje og fett renner sakte men sikkert i ilden. Det blir ikke noe søl på utsiden med mindre man roter selv da. Det som er av matrester på plata kan skrapes rett inn i ilden med et redskap de selger som heter "spatula" og deretter en runde med fuktig klut så er den ren som ny. Spatula er noe som kan brukes for både matlaging og rengjøring.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe OFYR Classic 100/100 til kr. 20900,- eller OFYR Island 100/100 til kr. 26900,-. OFYR Island er veldig pen, synes jeg. Slik ser den ut - http://www.ofyr.no/pdf/OFYR-Island.pdf

Man kan jo greie seg med vanlig ovn også, så her er det mye mer som telles. Jeg synes at kombinasjon av god design, ild, enkelthet og mulighet for helårsbruk uten noe særlig vedlikehold er kanon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt de har tenkt på avrenningen da :)

Dette minner meg egentlig mer om en slags utendørs stekepanne enn en grill. Dersom det er dette du er på jakt etter og pengene ligger å venter, løp og kjøp. :)

For min del hadde jeg nok eller valg Espegard bålpanne med tilbehør dersom det var noe i denne gaten jeg jaktet på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spatula er vel på godt norsk sparkelspade?

Sikkert en fin sak å steke med?!

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

olela

Jeg har nå brukt noen timer på analyser. OFYR er nederlandsk med flotte estetiske linjer, så det ser fint ut og det er også viktig. Jeg skal kjøpe en grillrist - http://www.ofyr.no/pdf/Grill.pdf

Espegard er en dårlig etterligning, ser jeg. Men men, det viktige for meg er noe som fungerer og ikke minst ser fint ut. Da blir det OFYR Island på meg med masse kos til våren.

yetiman

Ja, spatula er en slags stekespade/skraper som du bruker for både matlaging og rengjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det estetiske er viktigst, må jeg si meg enig i at den ser fin ut. Men dersom det er grillingen som er viktigst holder jeg knappene på mye annet først. Det blir rett og slett for mye man ikke kan gjøre på den. Men til små og tynne kjøttstykker virker den sikkert fint.

Espegard har en annen som jeg syntes ser tilnærmet like fin ut, og til en langt lavere pris...

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=90925408

Beklager dersom jeg virker negativ, men dersom grillingen står i fokus syntes jeg du burde se etter noe mer tradisjonelt... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen bilder av maten lagd på OFYR. Håper dette kjøttet er stort nok :)

IMG_9246.PNG

IMG_9247.PNG

IMG_9248.PNG

Her ser man en kjent belgisk kokk - Guy Wets.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røykbriller et et must når du skal bruke den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som kan ikke brenne bål trenger selvfølgelig røykbriller eller de kan bruke de samme de bruker hjemme under peisfyring. Glad for at jeg må ikke bruke røykbriller da jeg kan nemlig brenne bål og har sjelden hatt røykutvikling under peiskos :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del ser det som mye damp fra plata og litt røyk. I alle fall, jeg går for OFYR og "moving on" og ønsker lykke til med kommende grillsesong. Jeg fortsatt synes den ser vakker ut og fungerer veldig bra. Etter deres kommentarer, sjekket jeg dette enda nøye og ser at OFYR er allerede solgt til mer enn 45 land på veldig kort tid, så det er noe som har kommet for å bli og helt sikkert ikke noe hjemmesnekret opplegg. De gutta har sikkert gjort leksene sine før de fikk den ut.

Jeg tester og kommer med feedback :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser de selv omtaler dette som en stekeplate og en bålpanne. Da henger jeg mer med, og er mer enig med deg dersom det er dette du ønsker. Men som en GRILL syntes jeg ikke dette virker helt optimalt. -Rett og slett fordi det begrenser seg på tykkelsen til kjøttstykkene du skal ha der. For burgere, nakkekoteletter, pølser og lignende virker det nok helt sikkert veldig bra :) 

Lykke til og håper selvfølgelig at du blir fornøyd. :smileys-barbecue-393921:

Du må selvfølgelig gi oss et referat etterhvert ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. 

Jeg kjøpte min Ofyr 100 på Boligmessa nå for kort stund siden og har fått bygd ferdig utekjøkkene rundt denne. 

Så i går ble det testet for første gang og må si meg veldig fornøyd med både resultatet og hvor enkelt det var å bruke Ofyren. 

9413D433-E4A8-466F-9248-1D133A224D7C.jpeg

1A120821-C094-4627-8F40-FF05EDA2BBC7.jpeg

FA8BEA9F-DC6E-4122-960F-40D3DB83FA27.jpeg

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Grillpjokken
      Ville prøve å lage beef jerky i offsetsmokeren min, da jeg så Arild lagde det for en tid tilbake. Ble ikke så aller verst men lå nok litt lenge og så skal jeg bruke litt mindre chiliflak neste gang!  Lå drøyt 4 timer i eikerøk men ble ikke helt askebeger. Men litt mildere røksmak vil nok ikke skade. Og så ble en del av bitene litt sprøe istedenfor seige. Vil prøve dette igjen senere en gang med noen justeringer. Mulig jeg prøver de i WSMen og. Vi lyt sjå. Legger ved et bilde av "kjøpe-jerky" for sammenligning.

Kjøpte 500g med skivet "Harrykjøtt" i Sverige. Flatbiff etter det jeg kunne google meg til.

Marinerte i dette over natten:
      1 tbsp red chili flakes
      1 tbsp onion powder
      1 tbsp garlic powder
      1 tbsp paprika
      1 tbsp ground black pepper
      1/2 cup soy sauce
      1/2 cup teriaki sauce
      1/4 cup Worchestershire sauce
      1/4 cup Brown sugar
      1/4 cup maple sirup

• Av 84mm
      Kom over denne siden.. Ser bra ut.. 
      https://hankstruebbq.se/
    • Av MrLofthus
      Hei!

En kar som er glad i mat men har fått øynene opp for god grillmat i det siste årene. Bare hatt gassgrill så ikke blitt optimalt.
      Er nå på utkikk etter gode oppskrifter og tips, og ikke minst hvilken smoker eller kullgrill jeg skal kjøpe!
    • Av Raymond
      Hvilke størrelse på gass grill, når man skal grille til 4 voksne, og 4-6barn?

Skal ha en ny gass grill i Spania.
    • Av Martin
      Hejsan! Jag ramlade in på detta forumet när jag skulle undersöka vad brisket egentligen är för stycke på norska, så ville bara introducera mig! Jag har älskat barbeque otroligt länge men det är först i år jag bestämt mig för att ta steget att börja grilla själv. Kul att se att det finns fler entusiaster i Norge.