BBernt

Opp ett nivå.

16 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Har en stund tenkt å utvide grilling til slow cook og skal se på en brukt Joe's bbq smoker. På nettet åpnet det seg flere sider på andre merker, dermed oppstår flere problemstillinger. Fant blant annet denne siden og har spørsmål jeg håper å få svar på:

Kan man grille pølser og hamburgere fort og enkelt på en Weber Moutain Smoker?

Hvilken Weber kullgrill dekker de fleste behovene, fra 1/2 time til 12 timers matlaging?

Hvis jeg kjøper Joe's bbq smokeren, bør jeg da også ha en enkel kulegrill?

Jeg er klar over mulighetene og begrensningene ved de fleste produktene, men de er mere av teoretisk verdi siden jeg bare har brukt gass. Er nå ute etter de kulinariske og sosiale svarene erfarne brukere kan dele med meg.

Endret av BBernt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og velkommen :)

Det er med low and slow det virkelig blir gøy, så du har gått i riktig retning syntes jeg. :)

For å svare på spørsmålene dine...:

• Nei, en WSM er ikke egnet til pølser og hamburgere. Det lar seg nok gjøre, men ikke noe jeg ville anbefalt. Denne er kun laget for lav temperatur over lang tid.
  • Dersom jeg skulle ha kun en stk Weber kullgrill ville nok valget falt på den som er 67cm i diameter. Her KAN man kjøre på lav temperatur, men den vil nok være litt ustabil og må passes på for å ikke bli for varm eller slukke. Eller den nye Summit Charcoal, men vet ikke om den er i Norge ennå?? 
  • Jeg ville hatt en kulegrill ved siden av dersom jeg skulle hatt en offset smoker ja. På mange kan man nok grille direkte over brennkammeret, men jeg tror det vil være enklere å fyre opp en kulegrill de gangene man har bruk for dette.

Har du kikket på keramiske griller?? De kan både low and slow, OG høye temperaturer...? Kamado Joe og Primo er to gode merker å se på her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for hyggelig mottakelse!

Jeg snevrer inn valgene mine ved å utelukke WSM. Den brukte Joe's bbq smoker koster 6000, hvis finishen er som beskrevet er prisen akseptabel. Men skjønner at vedfyrt smoker er mere krevende enn de andre alternativene, så svaret på mine 3 valg blir kanskje Weber 67 centimeteren.

Fra sidelinjen kom et 4. alternativ, Primo i stor størrelse var den som fenget mest. Høyere i pris, men alt annet passer bra med helårsgrilling på hytta. Eneste begrensning blir kanskje at den ikke produserer så mye strålevarme hvis man skal sitte rundt og hygge seg på vinteren. Summit Charcoal treffer da kanskje enda bedre, men vet ennå ikke norsk pris eller introduksjon.

IMG_0048.thumb.JPG.48dfd6aa7128cacad6785d52efa91965.JPGAvslutter enn så lenge med bilde av min bærbare grill med 4 reinsdyr indrefileter på sterk varme før de får hvilt seg litt.....

Endret av BBernt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen. 

Som eneste smoker hadde jeg ikke valgt Joe BBQ, men en type kamado. 

Å bruke en offset krever så mye av deg, man må sitte og følge med konstant.

Man bruker også lang tid på å lære seg å bruke de. "men det er gøy" 

Selv har jeg begge deler. men skulle jeg kun hatt en, så hadde jeg beholdt min Primo Oval XL.  

Weber Summit Charcoal har kommet og selges i 3 norske fortetninger. "kan nesten virke som at man må være medlem av en hemmelig klubb for å kjøpe de" 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer i med Rene på denne.

Hvis jeg var det ville jeg også kikket på 2017 modellene til Kamado Joe. De ser veldig bra ut med blant annet nye hengsler, livstids garanti på pakning og delt firebox for å unngå sprekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ned et halvt nivå....

Jeg har bestemt meg for å starte kull introduksjonen med Weber 67 cm, alternativt 57 cm hvis jeg bare finner en slik. Da starter jeg som de fleste med å erfare grunnleggende grilling og slow cook. Så får jeg se hvor langt jeg kommer. Håper jeg kommer lengere enn da jeg startet med sous vide. Trodde det skulle bli min nye spesialitet, men satser nå på slow cook på kullgrill.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornuftig valg. Du kan lage det aller meste med en 67cm. Det er mange gode tips på low and slow på kulegriller på det store internett... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til og med kaldrøyking ser jeg, nå er det bare å finne den. Takk for god veiledning!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slow and Sear var ny for meg. Jeg hadde Smokinator tidligere og den virker omtrent på samme måte, funket fint det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte først en smokenator, som jeg aldri fikk rota meg til å teste, så er man jo glad i nytt stæsj...så da ble det en Slow n' Sear.

Den har til gjengjeld blitt brukt mye. Holder tempen veldig greit uten å måtte fikles med.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 28.4.2017 at 23.01 skrev BBernt:

Ned et halvt nivå....

Jeg har bestemt meg for å starte kull introduksjonen med Weber 67 cm, alternativt 57 cm hvis jeg bare finner en slik. Da starter jeg som de fleste med å erfare grunnleggende grilling og slow cook. Så får jeg se hvor langt jeg kommer. Håper jeg kommer lengere enn da jeg startet med sous vide. Trodde det skulle bli min nye spesialitet, men satser nå på slow cook på kullgrill.

Hadde heller brukt pengene på en 55cm kamado til 6990,- så har du en ordenlig smoker, grill og pizzaovn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er valgår med ideologiske argumenter mot venstre og høyre, utfordrer jeg forumet til å argumentere for kamado eller kulegrill med ekstrautstyr. 

-Levetid, innkjøpspris, tilgang til deler og vedlikehold er viktige forhold som bør vurderes før beslutning.

-Begrensninger, muligheter, variasjon og utvikling av personlige egenskaper bør vektlegges for ny bruker.

-Til slutt synes jeg "wow" egenskapen er viktig, men utstyret bør ikke bli oppfattet av omgivelsene som latterlig. 

Har forumet noen synspunkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

forumet har like mange meninger som medlemmer... 

men noe kan jeg si. 

Mitt bidrag for å gjøre forvirringen total :D

Levetid, innkjøpspris, tilgang til deler og vedlikehold:
Alt dette er merkebasert.
Weber, BGE Kamado Joe, Primo har god tilgang på deler og lang levetid. 
Kamadoer av rimelig type er noe mer uvisst, men det virker som de fleste rimelig kommer fra samme fabrikk "Auplex" for de ser identiske ut.

Siden prisen er så grei på de hadde jeg nok kjøpt med en ekstra rist eller 2. " selv hadde jeg i dag gjerne kjøpt en av de. 
Stålgriller av ymse merker må man se på som sesonggriller, de kaster man nå noe går i stykker eller risten er rustet bort. 

Begrensninger, muligheter, variasjon og utvikling av personlige egenskaper bør vektlegges for ny bruker.

Vanlig kulegrill kan gjøre det meste, men å lykkes med low'n slow på de er ikke lett. Det er i hovedsak en grill. 
En kamado er: grill, Smoker og pizzaovn i en og samme "grill" og siden de er superstabile er det lett å lykkes. Det eneste minuset jeg kan se med de er at blir de for varme tar det laaaang tid å få ned temperaturen. 

Til slutt synes jeg "wow" egenskapen er viktig, men utstyret bør ikke bli oppfattet av omgivelsene som latterlig. 

De fleste sier WOW bare du nevner at du bruker kull. 

Gassgriller med 8-20 brenner er for å imponere naboer. =  latterlig. 

Mitt klare råd er, kjøp en kamado og en Weber 57. så har du mer å leke med og 2 griller nå du har mange gjester :)
Weber 67 har jeg ikke savnet, da jeg heller fyrer opp 2 griller nå jeg lage mat til mange, for da har jeg en grill for direkte grilling og en for indirekte. 

Du ble sikkert ikke noe klokere av dette, for det finnes ingen fasit. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dine vurderinger, ReneR, ser ut til å være den oppsummeringen jeg trenger. 2 x Weber 57 cm med tilleggsutstyr blir kjøpt inn til sommeren, en til hver plass der jeg tilbringer mest fritid. Der har jeg også 2 x Futur trio gassgriller, tilsammen blir det nok å kokkelere med.

Kamado er neste steg når jeg er klar for det. I Tromsø forhandles Primo og Espegard, kanskje kommer de på salg til høsten? Nå når begge Futurene går ut på dato, har jeg 4 x 10 kg komposittflasker jeg leverer tilbake. De pengene hjelper på ved regnskapet. Weber Summit Platinum er bra nok til alle formål og får stå hjemme som før. Når det grilles der, er det som oftest begrenset med tid og den er en flott grill på alle måter.

Takk til forumet sålangt!

Endret av BBernt
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå