Nyerfaren

Weber q3200 eller spirit 310

18 posts in this topic

Hei!vi skal kjøpe gassgrill for første gang.har funnet 2 stk som vi liker.står mellom Weber q3200 eller spirit 310.hva anbefaler dere?

ingen tvil.. kjøp 3200, det er den beste grillen i den prisklassen. 

2 people like this

Q3200, helt enig med Renè... 

1 person likes this

Fortsatt Q3200 som er å anbefale i mine øyne. Spirit serien til Weber er ikke noe spesielt å trakte etter i mine øyne. Da er det andre merker som lager tilsvarende griller bedre...

Men for all del, Spirit er helt sikkert en OK grill det også. Men i alle fall ikke mitt førstevalg i denne kategorien/prisklassen.

Vi har kjøpte weber q 3200 da den fortsatt het q320, så det begynner å bli noen år siden. Jeg tipper 6, men det kan også være 7.. VI har vært veldig fornøyd med den, og selv om bestanden av griller har.. eh.. skal vi si at den har økt "noe" på de årene, så er gassgrillen fortsatt veldig kjekk å ha. Den er enkel å rengjøre - ingen skarpe kanter innvendig hvor det kan samle seg fett - det er et stort pluss i mine øyne. 

Nå er vi på trekk nr 3 til den (nei, nr 4, det var et trekk som ble borte en natt det var skikkelig møkkavær- så et tips er å dra en stropp eller strikk eller no rundt grillen med trekket på..  klok av skade, kan man sikkert si) 

Grillristen ble etter hvert utslitt, så vi kjøpte ny i fjor. 

Grillen er fortsatt like god :) 

Jeg vil ikke anbefale q3000 hvis man vil grille litt mer avansert enn pølser og burger. Jeg har hatt q 3000 i 5 år og synes det er en bra grill,  jeg har drevet en del med langtidsgrilling (low & slow) og det blir dårlig plass og vanskeligere enn med en grill med flere brennere som står side om side.  Røyking er også vanskelig med denne.  

Når weber spirit II e310 nylig kom på markedet ble det nykjøp,  og jeg må si at dette er en bedre og stødigere grill som gir mer muligheter,  kraftigere er den også.  Jeg kjøpte den ny for 5500, det er samme som q3200 koster tror jeg. Det er samme pris men spirit II e310 slår q serien på alle punkt,  inkludert rengjøring. 

Jeg er til dels enig med de andre når det gjelder de tidligere spirit modellene,  det er en grunn til at jeg ikke byttet tidligere. 

Men den nye spirit II gir deg nesten det samme som genesis II,  en grill som koster dobbelt så mye.  Forskjellene er veldig små da nye spirit II har fått samme oppgraderinger som genesis II på mange områder,  ihvertfall de områdene som betyr noe. 

Så min klare anbefaling er: kjøp spirit II e310 ikke q3000. Den er bedre på nesten alle områder. Og til samme pris så får du mye mer for pengene. 

Hei Bbq4life.

Den Spirit II 310, har jeg rett og slett ikke fått med meg. Ser den ikke er lagt ut hos Weber ennå eller, og det ser ut til at det kun er OBS som har denne i en periode?

Uansett ser dette ut til å være en grill som oppfyller de fleste av mine behov, selv om jeg helst skulle ønske at den hadde skap nederst. 

Følger den gass-vekta jeg ser på videoene i USA med i Norge? Slik at du kan følge med på hvor mye gass det er igjen?

Jeg har en gammel (2011 modell) spirit i dag, og den har jeg ikke være helt fornøyd med. Spesielt rister og flavorizer bars har jeg byttet noen ganger. Flasser en del i lakken også. Men nå kjører Weber med 10 års garanti på alt etter det jeg kan se, og da ser det bedre ut.

Har egentlig siklet litt på Broil King en periode nå, men når man kan få denne fra Weber for 4999 syntes jeg det ser ut til å være en god deal. Må kanskje ut å sikle litt på en slik i dag for å se om jeg blir imponert.

:bbq:

Gassvekta er ikke inkludert i norge,  men det er et stativ slik at man kan henge gassflaska på høyre side. 

Den er bygd bra,  solid stativ som er lakkert, skruer og alt er skikkelig rustbeskyttet og skiver er i plast for å unngå rust. Støpejernsristen, flavorizer bars og tennsystemet er akkurat samme oppgraderte versjon som genesis II har. 

Tror det er kun obs som har den ja,  de hadde den til 4999. 5999 nå tror jeg.  Men i trondheim har de den til 5499.

Jeg har sett på mange forskjellige griller,  og er ganske sikker på at denne er noe av det bedre man får for 5-6000kr.  

Har grillet en del med den allerede og jeg savner ikke q3000 som jeg hadde i 6år. (Forøvrig var jeg veldig fornøyd med kvaliteten på den,  men den har for mange begrensninger) 

1 person likes this

Var å kikket på den i går. Ble egentlig litt imponert av Weber med denne.

Det så riktig så bra og forseggjort ut med tanke på prisen. Selvfølgelig ikke på nivå med Genesis og de større, men det er jo ikke poenget eller.

For min del så blir det kun en reservegrill når tidsklemma tar meg, men til det burde den jo passe meget bra skulle jeg tro :D

Får gå i tenkeboksen noen dager... :D

Jeg har lenge hatt lyst på gensesis,  vurderte å kjøpe i vår.  Helt til jeg så den nye spirit.  Prøvde å sammenligne grillene i butikk,  genesis har litt større grillflate og kraftigere brennere,  utseende er også litt bedre på genesis. Ellers har de samme kvalitet på det meste. Men til omtrent halve prisen ble det et lett valg, jeg kunne legge til grilltrekk,  igrill,  ny røkeboks og masse flis og fortsatt er det en del igjen til prisen på en genesis. 

Kvaliteten forskjellen på Genesis II og Spirit II er ganske stor. 

5b18dda340c10_Skjermbilde1.thumb.JPG.3bbc212726d35724d4ca316ca832b77d.JPG

Nei det vil jeg ikke si,  den sammenligningen du har der er fra stainless versjonen av genesis ii,  ikke den sorte som du finner mest av her i norge.  Det er noen forskjeller ja,  men ikke noen store. 

Støpejernsristen er identisk, men genesis har 8cm mer bredde og 2 centimeter mer dybde. 

Flavorizer bars er like på begge,  men genesis ii har noen ekstra stainless biter nedenfor flavorizer bars,  ser ut som varme deflektorer eller noe.  Og brennerne er firkantige,  tror ikke det utgjør mye. Med det sagt,  hadde prisforskjellen vært mye mindre så hadde jeg selvfølgelig valgt genesis.  Og med gamle spirit serien er forskjellen større. 

Forskjell er det selvfølgelig. Men er den verdt nesten dobbelt pris?? Jeg tviler.

Både Spirit II og Genesis II leveres med GBS rister.

Flavorizer bars burde vært i rustfritt/syrefast. De ruster bort uansett etter noen år. Men disse er kanskje like på begge utgavene?

En annen forskjell er vel at Genesis har dobbelt lokk?

Det ser ut til at det er mindre prisforskjell i USA, og da stiller det seg selvfølgelig litt annerledes.

Ser forresten Weber USA reklamerer med 10 års garanti på ALT nå på Spirit II. Gjelder dette i Norge også tru?

Men så var det Broil King da... :D

Dro med meg en Spirit 2 fra COOP OBS Bygg her om dagen.

Syntes den virker veldig bra så langt, og ett klart skritt i riktig retning i forhold til min gamle Spirit. Veldig stødig konstruksjon, god varme og gode rister. Så får vi se om det blir bruk for Weber sin 10 års garanti underveis :D

Det eneste negative så langt er at det var mye montering, men helt klart overkommelig. Nesten hver minste lille del måtte skrues fast. Brukte ca 1,5 time, men det kunne nok godt på en time tenker jeg dersom ungene lot meg være i fred. ;)

Q3000/Q3200 krever nok ikke så mye jobb å få ferdig ville jeg tro!?

Gratulerer med ny grill!  

Sikkert noen som steiler fullstendig av denne kommentaren men jeg synes den er stødigere enn genesis II,  kanskje ikke så rart når genesis har 4 hjul mot 2 på spirit. 

Det var litt montering ja, et helt arbeid bare å pakke ut alt. 

Jeg hadde nylig en større rengjøring av grillen,  den er veldig grei å rengjøre. Kjøpte plastskrapen som er til q modellene,  den er veldig praktisk. 

Jeg har også hatt langtids steking 9 timer på 110 grader,  den holder temperaturen veldig bra og det er veldig lett å gjøre små temperaturjusteringer. 

En annen ting jeg liker veldig godt er opphenget til flasken,  og de store hjulene.  Det gjør det veldig enkelt å flytte på grillen. 

Jeg solgte min q3000 når jeg kjøpte spirit II,  den ble solgt på dagen for 2000kr selv om den var 6 år gammel, det var flere som ville kjøpe den.  Den har vært mye brukt og stått ute året rundt (under trekk), men etter en skikkelig rengjøring så den veldig bra ut,  ingen deler som var i nærheten av å være utslitt. 

Hadde jeg sandblåst støpejernsristen hadde den sett helt ny ut (støpejernsrist uten emalje).

Så kudos til weber og q serien!