Harry

Fersking på vei inn

3 posts in this topic

Hei jeg heter Harald, men det var opptatt ,så det ble Harry
Har grillet i mange år, (med gass) elsker å eksperimentere. Fugl, fisk, svin, storfe og grønnsaker.
Det siste året har jeg "bodd" på youtube for å lære BBQ og Smoking.  Funnet mange kanaler som driver seriøs forklaring av begrepet, har også chattet med et par av dem(Texas) 
Brisket, beefribb, og pulled pork er noe som står på listen " must do". Å tillage pullpork i 12 timer på en gassgrill tror jeg blir vanskelig med tanke på jevn temperatur, da gassgriller er full av hull og sprekker  Er nå på jakt etter en  smoker.  Jeg er her for å  dele av det jeg kan, og lære ting fra dere.
Det som er det største dilemma er hva for type smoker jeg skal velge Pellet grill eller Offset Smoker 
Håper noen her inne er ihuga bbqère som kan gi meg de beste tipsene.
Harald

1500944036944.jpg

Hei og velkommen. 
Personig hadde jeg startet med en kamado. de er mye enklere å lykkes med. 
En offset krever lidenskap, da den må passes på hele tiden og man må legge inn en kubbe hver halvtime. 

dog er det ikke mye som slår en offsett i lage god BBQ. 

Selv har jeg en Primo oval XL og en medium stor offset. 

Primoen er den jeg bruker desidert mest, da jeg sjelden har 16 timer til å passe på smokeren. 

En kamado fungerer som en grill, smoker og pizzaovn. 

En offset må nok passes mye bedre på ja.

En kamado er nok det mest fornuftige valget med tanke på alt du kan bruke den til.

Primo er topp, men sjekk også ut den nye modellene til Kamado Joe. De ser skikkelig flotte ut!

Jeg har solgt kamadoen min til fordel for en Yoder 640 pelletsgrill nå nylig. En helt annen måte å bruke grill på, men maten smaker heldigvis like godt. 

Det går noen år så har du lyst å prøve noe nytt uansett... Bare kjøp det du har lyst på nå :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Similar Content

• By VegardLofnes
      Andre halvdel av «Bbq-brødre hektet på smoking».

Har elsket matlaging lenge, og siden det ble kombinert med flammer har jeg vært solgt.

Har gjort endel prosjekter på gefühlen (lam på åpen flamme etc), og laget en smokebox med min bror der vi forsøkte oss på brisket.

Men vil ta steget videre, og få tips og lære av andre som har holdt på med dette lengre!
    • By Steinarlofnes
      Hei Vi er to brødre som i mange år har elsket matlaging og spesielt grilling. Vi har hatt flere gøye prosjekter med grilling av store stykker kjøtt over åpen flamme. Så bygget vi oss en svær smoker (røykboks) der vi lagde vår første brisket. Det var stor suksess! Vi er helt i startgropen, men er blitt hektet på smoking. Vi må lage brisket igjen.. og alle de andre klassikerne. Men det er søren ikke lett å få tak i de rette kjøttstykkene her i Norge. Så mens jeg googlet rundt fant jeg dette forumet. Endelig noen i fedrelandet som forstår hva vi snakker om.
    • By grillcaines
      Hei, alle!

Registrerte meg her idag i jakten på en god støpejernsform på 57 cm diameter /rund til min Weber Master Touch 57. Innviet den 17. mai og resultatet ble perfekt. Jevn og fin varme over det hele og lett og forutsigbar å jobbe med :-) 

Kullgrill er min greie men ser at gass og andre typer kan være kjekt i sine sammenhenger. Noen som har tips om ren 57 cm støpejernsrist til min weber? Har også vurdert GBS risten med mulighet for innsats av 30 cm Ø indre grillrist. Tips mottas med takk : )